SVBPMSV Metody sociologického výzkumu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
( INMBASTA Statistics || INMBESTA Statistika || INMBKSTA Statistika || INMBPSTA Statistika || MMEBASTA Statistics || MMEBESTA Statistika || MMEBKSTA Statistika || MMEBPSTA Statistika ) && ( EVSBASOC Sociology || EVSBESOC Sociologie || EVSBKSOC Sociologie || EVSBPSOC Sociologie || SVBASOC Sociology || SVBESOC Sociologie || SVBKSOC Sociologie || SVBPSOC Sociologie )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Výuka v předmětu Metody sociologického je zaměřená na získání schopnosti vyhledávat a získávat empirická data, porozumět jim, znát možnosti a limity jejich výpovědní schopnosti a naučit se sociologicky interpretovat nesystematické informace. Předmět je završen pilotním projektem sociologického výzkumu na rámcové téma (možnost návaznosti na téma bakalářské práce). V přednáškách se studenti seznamují se základy teorie, principy kvantitativního a kvalitativního přístupu zkoumání a s výzkumnými metodami a technikami. Studenti se učí porozumět funkcím základních prvků procedury empirického výzkumu (hypotéza, znaky a jejich operacionalizace, způsob výběru, základní a výběrový soubor) a jsou seznámeni se základy statistického zpracování dat, včetně principů třídění druhého stupně. V seminářích předmětu studenti vypracují pilotní projekt výzkumu, podílejí se na jeho realizaci. Pilotní projekt sociologického výzkumu bude vytvářen v rámci samostudia a prezentován v průběhu seminářů. Cílem pilotního projektu sociologického výzkumu je průprava na realizaci průzkumných aktivit v rámci řešení bakalářské práce (nebo jiného typu odborné práce).
Osnova
  • 1. Charakteristika sociologického výzkumu
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    3. Organizace sociologického výzkumu
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    6. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    7. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    8. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    9. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    10. Anketa v sociologickém výzkumu
    11. Komunikační výzkum
    12. Sociometrie
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
    ad 1) Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    ad 2) Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    ad 3) Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    ad 4) Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady k praktickému provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    ad 5) Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.
    ad 6) Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    ad 7) Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
    ad 8) Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.
    ad 9) Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištěné a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    ad 10) Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    ad 11) Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masových komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci a enkulturaci člověka. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    ad 12) Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití sociometrie v sociální a ekonomické praxi.
    ad 13) Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskop
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2015/SVBPMSV