Představení studijního programu

Dlouho jste přemýšleli o studijním programu, kterým se odlišíte od ostatních a současně získáte výjimečné postavení na trhu práce? Pokud je Vaše odpověď ano, pak Mezinárodní obchod je tou správnou volbou! Co Vám takové studium poskytne? Kromě profilových předmětů, které v jiných studijních programech vskutku nenajdete, to budou znalosti, které využijete v soukromém i veřejném sektoru. A nebojte se, seznámíme Vás i s jinými zajímavými předměty, nahlédnete tak pod pokličku z toho nejlepšího, co nabízí jiné studijní programy. Současně Vám budou přednášet odborníci z praxe nejen akademici! A co jsme vlastně mysleli tím výjimečným postavením na trhu práce? Zkrátka, budou z Vás specialisté, po kterých rádi sáhnou zahraniční firmy, které v regionech dlouhodobě fungují, ale také české firmy, jejichž denním chlebem je obstarat co největší vývoz z České republiky. Tak upřímně – který jiný studijní program Vám toto všechno nabídne?…

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Cílem studia je připravit profesně zdatného odborníka, který dokáže na trhu práce nabídnout získané znalosti a dovednosti z tohoto oboru a bude kvalitně připraven pro řídící, obchodní a podnikatelskou činnost v mezinárodních firmách, bankách, účetních firmách, státních i nestátních institucích zaměřených na oblast mezinárodních vztahů u nás i v zahraničí. Studium je zaměřeno na předání potřebných znalostí pro schopnost zvládnout ekonomické aktivity v prostředí, kde působí vlivy jak domácích, tak zahraničních ekonomických faktorů. Jde tak o přípravu specialistů, kteří jsou schopni realizovat aktivity v mezinárodním obchodě a s ním spjatými vztahy. Bakalářské studium si klade za cíl připravit absolventa z oblastí podnikání a obchodní politiky s velmi dobrými znalostmi z oblasti světové ekonomiky, mezinárodních financí, hospodářské geografie, mezinárodního práva či interkulturní komunikace. Vedle toho bude absolvent vybaven kompetencemi z oblastí mezinárodního marketingu a managementu či mezinárodní konkurenceschopnosti. Současně bakalářské studium poskytne posluchačům základní znalosti z oblasti ekonomie, práva, kvantitativních metod a nadstandardní jazykové kompetence dotvářející profil studijního programu.

    Dosažení cílů studijního programu a kvality výuky je významně podpořeno důrazem na řešení praktických problémů. Získání praktických dovedností bude zajišťováno účastí v praxi (480 hodin), a to především ve středních a větších exportních firmách v regionu. Předpokládáme také výkon odborné praxe v oblastech veřejných institucí. Významným v tomto směru se jeví i zapojení odborníků z praxe s bohatými zkušenostmi s firemním zahraničním obchodem do výuky a konzultací se studenty.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • orientovat se v terminologii ekonomie, mezinárodního obchodu, podnikové ekonomiky a ekonomiky obchodu;
    • popsat strukturu a mechanismus fungování mezinárodního obchodu;
    • objasnit právní kontext mezinárodních obchodních operací;
    • interpretovat souvislosti mezinárodní konkurenceschopnosti;
    • zvládnout podstatu zahraničně-obchodních operací a zvolit optimální nástroje platebního a zúčtovacího styku;
    • získávat a interpretovat nejnovější poznatky o vývoji mezinárodního obchodu;
    • aplikovat nástroje aktivního obchodního styku včetně zajištění jeho logistické podpory;
    • - rozhodovat se samostatně při posuzování obchodních případů včetně vyhodnocení specifik obchodních operací;
    • komunikovat a vést obchodní jednání ve světovém jazyce – angličtině.

  • Uplatnění absolventa

    Absolventi se mohou uplatnit na trhu práce na rozmanitých funkcích a pozicích. Mohou působit jak v podnikatelském sektoru, tak i veřejném na základních a středních stupních řízení. Absolventi studijního programu Mezinárodní obchod se uplatní v mnoha různých pracovních pozicích, jakými jsou např. ekonomové na vedoucích pozicích (ekonomičtí ředitelé), vedoucí ekonomičtí analytici, vedoucí obchodní manažeři v mezinárodně působících výrobních a obchodních podnicích či operátoři logistiky. Mohou zastávat jak manažerské funkce, tak zajišťovat tvůrčí a analytickou práci v oblasti mezinárodního obchodu, která přináší mnoho nových perspektiv.

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Studijní program je plně postaven na kreditovém systému ECTS, 1 ECTS se rovná 25 hodinám. Celé studium tak odpovídá 4500 hodinám. Délka vyučovací hodiny je 45 minut. Během celého studia studenti získají 180 kreditů.

    Studenti během studia absolvují celkem 26 povinných předmětů (142 ECTS). Tyto předměty jsou rozděleny do dvou skupin. První skupinu tvoří předměty společného základu pro profesní programy OPF, jejichž absolvování dotváří absolventa programu ekonomického zaměření (83 ECTS). Druhou skupinu povinných předmětů představují programové předměty. Studenti jich absolvují 12 (59 ECTS).

    Student má k výběru 8 povinně volitelných předmětů typu B s povinností získat minimálně 25 ECTS. To odpovídá 5 až 6 předmětům.

    Volně volitelným předmětům je přiřazeno 13 ECTS. Nabídku tvoří všechny předměty, které jsou na fakultě nabízeny v rámci bakalářského studia. Tímto je studentovi poskytnuta možnost, aby se profiloval v disciplínách dle svého zájmu. Kredity za volitelné předměty lze také získat na základě zahraničního studijního pobytu anebo zapojením studenta do řešení reálných podnikatelských zadání v rámci Business Gate Academy.

    Během studia studenti zpracovávají bakalářskou práci (BP) na zadané téma pod vedením vedoucího BP. Volba tématu včetně vedoucího BP a náležitosti BP jsou uvedeny v materiálu Pokyn děkana č. 7/2018, který je přílohou této žádosti o akreditaci. BP tvoří povinnou složku studijního programu, stejně tak jako speciální seminář k bakalářské práci. Bakalářská práce by měla zároveň vycházet ze zkušeností, které student získá při absolvování odborné praxe. Student prokazuje schopnosti samostatného myšlení, analýzy problémů a také příslušné odborné znalosti.

    Státní závěrečná zkouška se skládá z obhajoby BP, z části zaměřené na ekonomické okruhy a z části pokrývající tematické okruhy z oblasti mezinárodního obchodu. Otázky do ekonomické části budou vycházet z obsahu předmětů Ekonomie, Vnější ekonomické prostředí, Ekonomika podniku a Finance v podnikání. Otázky do části mezinárodního obchodu budou pokrývat témata probíraná v následujících předmětech: Ekonomika obchodu, Mezinárodní právo, Zahraničně obchodní politika, Platební a zúčtovací styk, Mezinárodní konkurenceschopnost, Lokalizace obchodních příležitostí a Financování mezinárodního podnikání.

  • Návaznost na další studijní programy

    Studenti nového studijního programu tak budou mít možnost v případě zájmu pokračovat v navazujícím studijním programu dle své volby, který je vyučován na SU OPF a kterým si mohou rozšířit dále své znalosti a dovednosti, které následně uplatní v rámci výkonu své profese. Například v programu Podniková ekonomika a management si mohou zvolit specializaci Marketing a obchod, Podnikání, Účetnictví a daně, Finance podniku. Dále mohou kupříkladu pokračovat ve studiu programů Bankovnictví či Finance a účetnictví.

    Po ukončení navazujícího studia lze pokračovat v doktorském stupni studia ve studijním programu Ekonomika a management, který je na SU OPF akreditován.

Základní údaje

Zkratka
B_MZO
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

50
počet aktivních studentů
11
počet závěrečných prací