KALEJA, Martin, Eva ZEZULKOVÁ, Petr ADAMUS and Pavel MÜHLPACHR. Etnografie školy jako edukační realita současnosti (School Etnography as a reality of current education). Vydání první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015, 115 pp. ISBN 978-80-7510-192-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Etnografie školy jako edukační realita současnosti
Name in Czech Etnografie školy jako edukační realita současnosti
Name (in English) School Etnography as a reality of current education
Authors KALEJA, Martin, Eva ZEZULKOVÁ, Petr ADAMUS and Pavel MÜHLPACHR.
Edition Vydání první. Opava, 115 pp. 2015.
Publisher Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW zde
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-7510-192-1
Keywords (in Czech) školní vzdělávání; etnografie; výzkum; základní škola
Keywords in English school education; ethography; research; primary school
Tags inlusive education, school education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., učo 49891. Changed: 29/7/2020 19:50.
Abstract
Předložená monografie nabízí interpretativní rámec prezentace současné základní školy, ve které se vzdělávají dětí a žáci několika různých skupin socio-edukativních zvláštností, jež v třídním kolektivu zajišťují heterogenitu sociální koheze a jednotlivých aspektů školní edukace. Analyzuje a podává deskripci o charakteru a průběhu výchovně vzdělávacího procesu, o sociálních relacích subjektů a objektů, také o faktorech, které je nějakým způsobem ovlivňují. Kontextuálně směřuje k porozumění sledovaného fenoménu s explicitním důrazem na děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, na děti a žáky romského etnika z prostředí sociální exkluze a na děti a žáky s lehkým mentálním postižením.
Abstract (in English)
The topic of the school, where the state-guaranteed compulsory primary education is implemented, appears in research analyses and their interpretations in various social-scientific disciplines. Especially in pedagogy, special education, social education, psychology, sociology, etc. This can be considered a legitimate reality, however, it is necessary to strongly make an appeal on the sensitivity of discipline factual relevance, its limits and its delicate overlaps. A subject-context of the school is internally factually binding, but sometimes it penetrates into the interdisciplinary, multidisciplinary and transdisciplinary levels.
PrintDisplayed: 10/5/2024 10:01