D 2018

Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga

NYKLOVÁ, Eva a Martin KALEJA

Základní údaje

Originální název

Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga

Název česky

Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga

Název anglicky

Socio-educational aspects in school education of socially excluded Roma children and pupils in pedagogues´profession

Autoři

NYKLOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí) a Martin KALEJA (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Volume IX. Hradec Králové, Recenzovaný sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2018, od s. 872-879, 8 s. 2018

Nakladatel

MAGNANIMITAS

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/47813059:19510/18:A0000121

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-87952-27-6

Klíčová slova česky

romský žák; sociální exkluze; povinné vzdělávání; školní edukace; sociálněpedagogický; sociální prostředí

Klíčová slova anglicky

Roma pupil; social exclusion; obligatory school education; school education; social educational; social envinroment

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2020 01:36, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek svým obsahem upozorňuje na aspekty sociálně pedagogické, které by v profesích pedagogických pracovníků, jež jsou vymezeny ministerstvem školství, měly být adekvátně reflektovány. Dotýkají se rodinného zámezí dětí a žáků, vyznačujících se jednak charakteristickými projevy sociální exkluze a vlastnostmi generalizovaně a neoprávněně obecně připisovanými romskému etniku. Autoři textu si kladou za cíl upozornit na tři elementární roviny této problematiky. Jednou z nich je rovina pregraduální přípravy budoucích pedagogů. Druhou tvoří současný pedagogický terén a třetí rovinu uzavírají osobnostní předpoklady každého pedagogického pracovníka.

Anglicky

The paper gives attention to the socio-pedagogical aspects of school education in the context of socially excluded Roma children and pupils. It deals with characteristic manifestations of social exclusion and characteristics generalized and unjustifiably generally attributed to Roma ethnicity. The authors of the text aim to draw attention to the three elementary levels of this issue: the first one is about planning of pre-graduate preparation for future teachers, the second one is the current pedagogical practise and the third one concludes with the personal precondition of each pedagogical worker.