2019
Výzkum zaměřený na metodologické aspekty zkoumání přístupů pedagogů a jejich angažovanosti v povinném vzdělávání: se zaměřením na sociálně vyloučené (romské) žáky
NYKLOVÁ, Eva a Martin KALEJAZákladní údaje
Originální název
Výzkum zaměřený na metodologické aspekty zkoumání přístupů pedagogů a jejich angažovanosti v povinném vzdělávání: se zaměřením na sociálně vyloučené (romské) žáky
Název česky
Výzkum zaměřený na metodologické aspekty zkoumání přístupů pedagogů a jejich angažovanosti v povinném vzdělávání: se zaměřením na sociálně vyloučené (romské) žáky
Název anglicky
Research on Approaches of Teachers to their engagement in the Context of Education of Roma Pupils in Elementary School – selected Theoretical and Research Problems.
Autoři
NYKLOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí) a Martin KALEJA (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2019, 1805-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19510/19:A0000164
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova česky
romský sociálně vyloučený žák; přístup pedagoga; angažovanost
Klíčová slova anglicky
Roma socially excluded pupil; pedagogical approach; engagement
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 11. 2020 03:57, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků je v České republice dlouhodobě věnována pozornost všech aktérů podílejících se na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků je navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů jen málo účinný. Úroveň školní úspěšnosti těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga. Jeho výrazná role v kontextu vzdělávání žáků je opakovaně stvrzována výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na to, jaké jsou rozdíly v pedagogy aplikovaných přístupech, se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou přístupů pedagogů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.