D 2017

Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici

CIESLAROVÁ, Karmen a Pavlína RABASOVÁ

Základní údaje

Originální název

Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici

Název česky

Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici

Název anglicky

Communication with children with autism in an inpatient setting

Autoři

CIESLAROVÁ, Karmen (203 Česká republika, garant) a Pavlína RABASOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Vydaní první. Opava, Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou, od s. 10-15, 6 s. 2017

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

30307 Nursing

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/47813059:19510/17:A0000038

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-7510-226-3

Klíčová slova česky

autismus, poruchy autistického spektra, dítě, komunikace, hospitalizace, komunikační techniky

Klíčová slova anglicky

autism; autistic spektrum disorder; child; communication; hospitalization; communication technology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2018 09:22, Jana Tamfalová

Anotace

V originále

Cíl: Cílem bylo zmapovat a identifikovat potřeby rodičů a jejich dětí v oblasti komunikace během hospitalizace v nemocnici. Design: kvalitativní studie. Metodika: Výzkumný vzorek tvořily maminky šesti dětí s autismem, s více než jednou zkušeností s hospitalizací v nemocnici. Pro sběr dat byla použita technika polostandardizovaného rozhovoru. Výsledky: Na základě analýzy dat byly stanoveny tři hlavní kategorie: A) komunikace a porozumění u dětí s autismem, B) komunikace s dítětem s autismem v domácím prostředí či v kolektivním zařízení a C) komunikace s dítětem s autismem ve zdravotnickém zařízení. Závěr: Z průzkumného šetření vyplývá, že komunikaci s dětmi s autismem se v nemocnicích věnuje málo pozornosti. Zatímco ve školských zařízeních, ať už to jsou běžné základní školy s asistentem nebo speciální třídy či školy pro děti s poruchou autistického spektra (PAS), jsou běžnou součástí komunikace pomůcky k alternativní a augmentativní komunikaci (AAK), které mají k dispozici a se kterými pracují vyškolení pedagogové, ve zdravotnických zařízeních chybí zdravotníkům v oblasti komunikace s dětmi s autismem potřebné znalosti, na odděleních chybí pomůcky AAK a minimální personální obsazení nedovoluje věnovat se těmto dětem individuálně.

Anglicky

Objective: The objective was to explore and identify the needs for parents and their children in communication during hospitalization. Design: qualitative study. Methodology: The sample of research consisted six mothers of children with autism, with more than one experience with hospitalization. As technique was used semi standardized interview. Results: Based on data analysis were determined three main categories: A) communication and understanding among children with autism, B) communication with a child with autism in the home environment or in a group, and C) communication with a child with autism in medical facilities. Conclusion: an exploratory research shows that communicating with autistic children in hospitals means a problem because of little attention. On the other way are school facilities, doesn´t matter if they are regular elementary school with an assistant, special classes or schools for children with autism spectrum disorder (ASD). They have for communication special equipment for augmentative and alternative communication (AAC), which are available. Trained teachers work with these equipment too. But in medical facilities are missing the necessary knowledge in communication with autistic children. On the special department are missing equipment AAK and due to minimum of staff is not possible to make an individual contact for these children.