D 2017

Heterogenita v konceptu inkluzivního vzdělávání: Pohledem na děti a žáky v povinném vzdělávání

KALEJA, Martin and Eva ZEZULKOVÁ

Basic information

Original name

Heterogenita v konceptu inkluzivního vzdělávání: Pohledem na děti a žáky v povinném vzdělávání

Name in Czech

Heterogenita v konceptu inkluzivního vzdělávání: Pohledem na děti a žáky v povinném vzdělávání

Name (in English)

HETEROGENEITY IN THE CONCEPT OF INCLUSIVE EDUCATION: FOCUSED ON CHILDREN AND PUPILS IN COMPULSORY EDUCATION

Authors

KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva ZEZULKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Hradec Králové, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2017. Koncepce vzdělávání a psychologie. roč. VII. p. 18-26, 9 pp. 2017

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/47813059:19510/17:A0000072

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-87952-21-4

Keywords (in Czech)

heterogenita; speciální pedagog; žák; kompetence

Keywords in English

heterogenity; special pedagogue; pupil; competence

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2020 02:05, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na socioedukativní individuality dětí a žáků s důrazem na otázky speciálních vzdělávacích potřeb a potřeb podpůrných opatření. Prezentuje pojetí speciálněpedagogické heterogenity a dotýká se profesní připravenosti pedagogů. Do sestaveného schématu vstupují v synchronizované dyádě diagnostika projevů jednotlivých kategorií speciálních vzdělávacích potřeb a identifikace vhodné podpory, která je závislá na kompetencích pedagogického týmu.

In English

The paper focuses on the socio-educational individualities of children and pupils, with an emphasis on the issues of special educational needs and the mode of supportive individual tools. It presents the concept of special educational heterogeneity and call for the professional readiness of all teachers and educators .Diagnoses in special pedagogy practices are reffering to manifestations of the category of special educational needs and the identification of SEN is about support, that is dependent on the competencies of the teachers and educators.