D 2017

Výzkum školní edukace: (ne)připravený žák nebo (ne)připravený učitel?

KALEJA, Martin and Eva ZEZULKOVÁ

Basic information

Original name

Výzkum školní edukace: (ne)připravený žák nebo (ne)připravený učitel?

Name in Czech

Výzkum školní edukace: (ne)připravený žák nebo (ne)připravený učitel?

Name (in English)

Výzkum školní edukace: (Un)Prepared Pupil or (Un)Prepared Teacher?

Authors

KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva ZEZULKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Ostrava, Perspektivy výchovy a vzdělávání v podmínkách současného světa, p. 233-247, 15 pp. 2017

Publisher

Česká pedagogická společnost

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/17:A0000084

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-905245-6-9

Keywords (in Czech)

připravenost; pedagog; základní škola; žák; inkluzivní vzdělávání; výzkum; čtenářská gramotnost; intaktní žák; žák s mentálním postižením; žák z prostředí sociální exkluze

Keywords in English

preparedness; teacher; primary school; pupil; inclusive education; research; literacy; intact pupil; pupil with mental disability; pupil from the environment of social exclusion

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:42, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Aktuální transformační výzvy v systému českého školství, především základního školství přinášejí mnoho otázek. Odpovědi k těmto otázkám nelze prostým způsobem definovat, nejsou a ani nemohou být jednoznačné. Našim krátkým sdělením nepřispíváme do politické či politicky laděné diskuze. Jeho prostřednictvím si klademe za cíl poukázat na reálnou situaci v oblasti připravenosti pedagogických pracovníků základních škol pro koncipování školní inkluze v praktickém slova smyslu a rovněž chceme poukázat na aktuální stav v oblasti čtenářské gramotnosti žáků, jichž se řešené téma základního inkluzivního vzdělávání bezprostředně dotýká. Prezentujeme základní rámec výsledků celoplošného republikového výzkumného záměru, jehož jsme byli řešiteli, a do kterého jsme celkem zahrnuli 2005 pedagogů a 1000 žáků základních škol.

In English

The current transformation challenges in the system of Czech education, especially the primary one, bring many questions. The answers to these questions cannot be easily defined, they are not and cannot be unambiguous. We do not contribute to political or politically-oriented discussion by our short message. By it we aim to show the real situation in the sphere of preparedness of pedagogical workers of primary schools for designing school inclusion in practical sense. At the same time we want to show the current conditions in the sphere of literacy of pupils, who are directly influenced by the solved topic of inclusive primary education. We present main frame of results of a national research project, whose researchers we were, and in which we included 2005 teachers and 1000 pupils of primary schools.