J 2018

Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu

JANKŮ, Kateřina a Martin KALEJA

Základní údaje

Originální název

Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu

Název česky

Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu

Název anglicky

Trilinearity of Snoezelen in Special Pedagogy Research

Autoři

JANKŮ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin KALEJA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19510/18:A0000094

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

Klíčová slova česky

Snoezelen; speciální pedagogika; výzkum; praxe

Klíčová slova anglicky

Snoezelen; special education; research; practise

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2020 20:44, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Anotace

V originále

Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušeností osobám s postižením různého věku, zejména však dětem a dospívajícím s vícečetným postižením. Autoři textu nastiňují význam Snoezelenu ve trilinearitě rovin, které reflektují samotnou epistemologickou základnu konceptu, cílené spojení s vědním oborem speciální pedagogika s návazností na její praxi, a rovněž badatelskou činnost, ve které poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky (Janků, Kaleja, 2018). Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.

Anglicky

The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with disabilities of different ages, especially children and adolescents with multiple disabilities. The authors of the text outline its importance in trilinear planes, which reflect the epistemological basis of the concept itself, a targeted connection with the subject of special pedagogy practising, and point out to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. (Janků, K., Kaleja, M. 2018) In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.