2018
Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
JANKŮ, Kateřina a Martin KALEJAZákladní údaje
Originální název
Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
Název česky
Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
Název anglicky
Trilinearity of Snoezelen in Special Pedagogy Research
Autoři
JANKŮ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin KALEJA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19510/18:A0000094
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova česky
Snoezelen; speciální pedagogika; výzkum; praxe
Klíčová slova anglicky
Snoezelen; special education; research; practise
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2020 20:44, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušeností osobám s postižením různého věku, zejména však dětem a dospívajícím s vícečetným postižením. Autoři textu nastiňují význam Snoezelenu ve trilinearitě rovin, které reflektují samotnou epistemologickou základnu konceptu, cílené spojení s vědním oborem speciální pedagogika s návazností na její praxi, a rovněž badatelskou činnost, ve které poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky (Janků, Kaleja, 2018). Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.
Anglicky
The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with disabilities of different ages, especially children and adolescents with multiple disabilities. The authors of the text outline its importance in trilinear planes, which reflect the epistemological basis of the concept itself, a targeted connection with the subject of special pedagogy practising, and point out to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. (Janků, K., Kaleja, M. 2018) In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.