2018
Od androdidaktiky ke gerontodidaktice
KALNICKÝ, JurajZákladní údaje
Originální název
Od androdidaktiky ke gerontodidaktice
Název anglicky
From Androdidactics to Gerontodidactics
Autoři
KALNICKÝ, Juraj (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Ostrava, 121 s. n/a, 2018
Nakladatel
Repronis, s.r.o. Ostrava
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19510/18:A0000099
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
ISBN
978-80-7329-443-4
Klíčová slova česky
androdidaktika, gerontodidaktika, edukační cíl, obsah, forma, metoda, prostředek, výzkumný záměr, efektivita, tvořivost, kompetence, prognóza, marketing, diagnostika, poradenství
Klíčová slova anglicky
androdidactics; gerontodidactics; educational goal; subject; form; method; devices; efectivity; fluence; competences; research concept; educational technologies; outreach; prognosis; marketing; diagnostics; counselling;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2020 13:52, doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
V originále
prezentovaná monografie vychází z dlouhodobého teoretického i terénního výzkumu autora (terénní výzkum 2017 - 2018, jakož i z jeho bohatých zkušeností ve sféře androdidaktiky a gerontodidaktiky, kterými se rozumí teorie vzdělávání dospělých a seniorů.Cílem monografie byla identifikace klíčových a podpůrných segmentů gerontodidaktiky, jakož i determinujících rozdílů mezi didaktickým procesem dospělých a seniorských edukantů. Výzkum poukázal na klíčové segmenty: cíl, obsah, forma, metoda, technické prostředky, principy, a podpůrné segmenty: tvořivost, diagnostika, výzkum, marketing, prognózování, poradenstí a edukační reklama. V jednotlivých kapitolách autor demonstruje rozdíly mezi didaktickými komponenty edukačního procesu dospělých a seniorských edukantů, které jsou v případě seniorských edukantů determinované především jejich potřebami, docilitou a psychosomatickým stavem. Monografie je doplněna třemi přílohami: charakteristikou vybraných učebních forem a metod vhodných pro seniory, jakož i charakteristikou metod a technik androdidaktického a gerontodidaktického výzkumu.
Anglicky
Presented monograph is based on long-term theoretical and actual practical research of the author (terrain research from 2017-2018), as well as his rich practical experience in the sphere of androdidactics and gerontodidactics, which are understood as theory of adults education and theory of seniors education. The goal of the monograph is to identify the key and the supportive segments of gerontodidactics, as well as to determine differences between didactic process for adult and for senior learners. In research, the key segments: aims, contents, forms, methods, didactic means, tools, technics, and didactic principles; as well as the supportive segments: creativity, diagnostics, research, marketing, prognosis, counselling and outreach are examined. In particular chapters, the author demonstrates the differences between didactic components of educational process of adult and senior learners, which, in the case of senior learners are mostly determined by their needs, docility and psychosomatic eligibility. At the end of presented monograph, there are three attachments: characteristics of selected teaching forms and methods suitable for seniors, as well as characteristics of research methods used in the area of androdidactics and gerontodidactics. Presented monograph is based on long-term theoretical and actual practical research of the author (terrain research from 2017-2018), as well as his rich practical experience in the sphere of androdidactics and gerontodidactics, which are understood as theory of adults education and theory of seniors education. The goal of the monograph is to identify the key and the supportive segments of gerontodidactics, as well as to determine differences between didactic process for adult and for senior learners. In research, the key segments: aims, contents, forms, methods, didactic means, tools, technics, and didactic principles; as well as the supportive segments: creativity, diagnostics, research, marketing, prognosis, counselling and outreach are examined. In particular chapters, the author demonstrates the differences between didactic components of educational process of adult and senior learners, which, in the case of senior learners are mostly determined by their needs, docility and psychosomatic eligibility. At the end of presented monograph, there are three attachments: characteristics of selected teaching forms and methods suitable for seniors, as well as characteristics of research methods used in the area of androdidactics and gerontodidactics.