B 2018

Od androdidaktiky ke gerontodidaktice

KALNICKÝ, Juraj

Základní údaje

Originální název

Od androdidaktiky ke gerontodidaktice

Název anglicky

From Androdidactics to Gerontodidactics

Autoři

KALNICKÝ, Juraj (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Ostrava, 121 s. n/a, 2018

Nakladatel

Repronis, s.r.o. Ostrava

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19510/18:A0000099

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-7329-443-4

Klíčová slova česky

androdidaktika, gerontodidaktika, edukační cíl, obsah, forma, metoda, prostředek, výzkumný záměr, efektivita, tvořivost, kompetence, prognóza, marketing, diagnostika, poradenství

Klíčová slova anglicky

androdidactics; gerontodidactics; educational goal; subject; form; method; devices; efectivity; fluence; competences; research concept; educational technologies; outreach; prognosis; marketing; diagnostics; counselling;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2020 13:52, doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.

Anotace

V originále

prezentovaná monografie vychází z dlouhodobého teoretického i terénního výzkumu autora (terénní výzkum 2017 - 2018, jakož i z jeho bohatých zkušeností ve sféře androdidaktiky a gerontodidaktiky, kterými se rozumí teorie vzdělávání dospělých a seniorů.Cílem monografie byla identifikace klíčových a podpůrných segmentů gerontodidaktiky, jakož i determinujících rozdílů mezi didaktickým procesem dospělých a seniorských edukantů. Výzkum poukázal na klíčové segmenty: cíl, obsah, forma, metoda, technické prostředky, principy, a podpůrné segmenty: tvořivost, diagnostika, výzkum, marketing, prognózování, poradenstí a edukační reklama. V jednotlivých kapitolách autor demonstruje rozdíly mezi didaktickými komponenty edukačního procesu dospělých a seniorských edukantů, které jsou v případě seniorských edukantů determinované především jejich potřebami, docilitou a psychosomatickým stavem. Monografie je doplněna třemi přílohami: charakteristikou vybraných učebních forem a metod vhodných pro seniory, jakož i charakteristikou metod a technik androdidaktického a gerontodidaktického výzkumu.

Anglicky

Presented monograph is based on long-term theoretical and actual practical research of the author (terrain research from 2017-2018), as well as his rich practical experience in the sphere of androdidactics and gerontodidactics, which are understood as theory of adults education and theory of seniors education. The goal of the monograph is to identify the key and the supportive segments of gerontodidactics, as well as to determine differences between didactic process for adult and for senior learners. In research, the key segments: aims, contents, forms, methods, didactic means, tools, technics, and didactic principles; as well as the supportive segments: creativity, diagnostics, research, marketing, prognosis, counselling and outreach are examined. In particular chapters, the author demonstrates the differences between didactic components of educational process of adult and senior learners, which, in the case of senior learners are mostly determined by their needs, docility and psychosomatic eligibility. At the end of presented monograph, there are three attachments: characteristics of selected teaching forms and methods suitable for seniors, as well as characteristics of research methods used in the area of androdidactics and gerontodidactics. Presented monograph is based on long-term theoretical and actual practical research of the author (terrain research from 2017-2018), as well as his rich practical experience in the sphere of androdidactics and gerontodidactics, which are understood as theory of adults education and theory of seniors education. The goal of the monograph is to identify the key and the supportive segments of gerontodidactics, as well as to determine differences between didactic process for adult and for senior learners. In research, the key segments: aims, contents, forms, methods, didactic means, tools, technics, and didactic principles; as well as the supportive segments: creativity, diagnostics, research, marketing, prognosis, counselling and outreach are examined. In particular chapters, the author demonstrates the differences between didactic components of educational process of adult and senior learners, which, in the case of senior learners are mostly determined by their needs, docility and psychosomatic eligibility. At the end of presented monograph, there are three attachments: characteristics of selected teaching forms and methods suitable for seniors, as well as characteristics of research methods used in the area of androdidactics and gerontodidactics.

Přiložené soubory

Kalnicky_Od_androdidaktiky_ke_gerontodidaktice.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru