2018
Absolutní fotograf Jaroslav Rössler
MOUCHA, JosefZákladní údaje
Originální název
Absolutní fotograf Jaroslav Rössler
Název česky
Absolutní fotograf Jaroslav Rössler
Název anglicky
Absolute Photographer Jaroslav Rössler
Autoři
MOUCHA, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
První vydání. Chrudim, 62 s. 2018
Nakladatel
Galerie Art
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19240/18:A0000386
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-905740-6-9
Klíčová slova česky
Fotografie 20. století; česká fotografie; nefigurativní fotografie; Jaroslav Rössler
Klíčová slova anglicky
20st century photography; Photography Czech; Photography Non-figurativeness; Jaroslav Rössler
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2022 08:56, doc. Mgr. Josef Moucha
V originále
Jaroslav Rössler (Smilov 25. 5. 1902 – Praha 5. 1. 1990) se vyučil fotografem (1917–1920) u pražské firmy Drtikol a spol., kde též poznal manželku (dívčím jménem Gertrudu Fischerovou). Od konce roku 1927 žili s dcerou Sylvou v Paříži. V červenci 1935 zadržela Rösslera fotografujícího demonstraci státních zaměstnanců policie. Vzápětí byl jako člen organizace Les Amis de Spartacus z Francie vyhoštěn. Od té doby působila fotografická rodina v Praze. Publikace dokládá rozpětí, v němž se umělec mezi 20. a 60. lety věnoval reflektování skutečnosti, ať už vnější, nebo vnitřní. V abstrakci dosáhl nejdále, neopíral-li se ani o stínohry fotogramů. Někdy žárovky před aparátem uvedl do pohybu, případně jimi osvitl rovnou negativy (tzv. luminografie). Tak se stal průkopníkem naprosté nepředmětnosti v médiu, jež je zpravidla užíváno realisticky. Text zpracoval Josef Moucha.
Anglicky
Jaroslav Rössler (Smilov 25 May 1902 – Prague 5 January 1990) studied photography (1917–1920) at the Prague company of Drtikol & Co., where he also met his wife Gertruda (née Fischerová). In late 1927, they moved to Prague with their daughter Sylva. In July 1935, the police detained Rössler for taking photographs near a protest by government workers, and so Rössler, a member of the “Amis de Spartacus” club, was expelled from France as an undesirable alien. After this, the photographic family worked in Prague. This publication shows the broad range by which Rössler reflected reality, both inner and outer, from the 1920s to the 1960s. His abstractions go the furthest when he avoids even the shadow play of photograms. Sometimes he would set the light bulb in motion, or he might use it to expose the negative directly (“luminography”). In so doing, he became a pioneer of absolute non-figurativeness in a medium that is generally known for its realism. The volume was written by Josef Moucha.