Detailed Information on Publication Record
2015
(Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze
KALEJA, MartinBasic information
Original name
(Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze
Name in Czech
(Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze
Name (in English)
(Un) prepared Teacher and Pupil in an Environment of Social Exclusion
Authors
KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Opava, 109 pp. vydání první, 2015
Publisher
Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19510/15:A0000182
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-7510-160-0
Keywords (in Czech)
(ne)připravený; učitel; žák+ prostředí; sociální exkluze; výzkum
Keywords in English
(Un)prepared; Teacher; Pupil; Environment; Social Exclusion; Research;
Tags
Reviewed
Změněno: 3/7/2020 13:36, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Předložená monografie svými výzkumnými výsledky poukazuje na připravenost pedagogů k edukaci dětí a žáků z prostředí sociální exkluze, kterou lze hodnotit jako významně insuficientní. Řešené téma bylo součástí celorepublikového výzkumného záměru a bylo výzkumně diverzifikováno do tří oblastí. Středem zájmu byla orientace pedagogů v relevantních otázkách zasahujících do procesu školní edukace. Zajímala nás reálna terénní praxe pedagogů, zejména jejich přístup k aplikaci podpůrných opatření. Jejich pohled na inkluzivní vzdělávání byl nedílnou součástí monitoringu. Ve všech oblastech byly identifikovány rezervy negativně determinující vlastní připravenost. Do kvantitativně-orientovaného výzkumu bylo zapojeno celkem 2005 respondentů z 13 krajů republiky, pracující na všech typech základních škol. Výzkumná zjištění podtrhují důležitost a aktuální potřebu nové efektivní koncepce systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a zavedení kariérního (kvalifikačního) růstu pedagogů.
In English
The monograph presented by its research results points to the preparedness of educators to educate children and pupils from the environment of social exclusion, which can be assessed as significantly insufficient. The topic was part of a nationwide research plan and was diversified into three areas. The focus was on the orientation of teachers in relevant issues affecting the school education process. We were interested in the real field practice of teachers, especially their approach to the application of support measures. Their view of inclusive education was an integral part of monitoring. Reserves have been identified in all areas that negatively determine their own preparedness. A total of 2005 respondents from 13 regions of the Czech Republic working in all types of primary schools were involved in quantitative-oriented research. The research findings underline the importance and current need for a new effective concept for the system of continuing education for teachers and the introduction of career (qualification) growth for teachers.