2019
Jacques le Moyne de Morgues a Florida 16.storočia v stredoeurópskom vydaní
ZMETÁK, IgorZákladní údaje
Originální název
Jacques le Moyne de Morgues a Florida 16.storočia v stredoeurópskom vydaní
Název česky
Jacques le Moyne de Morgues a Florida 16.století v středoevropském vydání
Název anglicky
Jacques le Moyne de Morgues and the 16th Century Florida in a Central European Edition
Autoři
ZMETÁK, Igor (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Brno, Knížky naučení všelikého, od s. 138-149, 201 s. 2019
Nakladatel
Moravská zemská knihovna v Brně
Další údaje
Jazyk
slovinština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19240/19:A0000536
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-7051-279-1
Klíčová slova česky
Florida; Theodore de Bry; Jacques le Moyne de Morgues; Timucua;
Klíčová slova anglicky
Florida; Theodore de Bry; Jacques le Moyne de Morgues; Timucua;
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2020 10:26, Mgr. Igor Zmeták, Ph.D.
V originále
Jacques le Moyne de Morgues prišiel na Floridu v 1564 s francúzskou hugenotskou výpravou ako kreslič, ktorý mal za úlohu vypracovať kartografické plány východného pobrežia až po Virgíniu. Vďaka nespornému nadaniu, stal sa aj dokumentátorom prírody, rastlín, i miestnych domorodých obyvateľov. Stal sa prvým európskym ilustrátorom, ktorý zaznamenal pre súčasnosť obraz Floridy 16.storočia. Jacquesovi Le Moyne de Morgues a stredoeurópskemu vydavateľovi Theodorovi de Bry slúži ku cti, že sa v cestopisoch o objavovaní Floridy snažili podať čo najobjektívnejší pohľad na tamojšiu indiánsku kultúru v textovej i obrazovej časti. Ani výber ilustrácií v knihe nie je sústredený iba na oblasť extrémnych javov v kultúrnom konflikte medzi európskou civilizáciou a domorodcami. Časť medirytín je zameraných na Pre čitateľa 16. storočia patrila k najdôležitejším témam otázka, akým svetom vôbec sú novoobjavené krajiny, či bytosti, ktoré ho obývajú sú ľudia, alebo nejaké monštrá. Druhou najdôležitejšou otázkou bol spôsob viery divochov, ich náboženské rituály, a to, či sú schopní prijať vieru v Boha, a na treťom mieste spôsob ich každodenného života.
Česky
Jacques le Moyne de Morgues přišel na Floridu v roce 1564 s francouzskou hugenotskou výpravou jako křeslič, který měl za úkol vypracovat kartografické plány východního pobřeží po Virgínii. Díky nespornému nadání, se stal dokumentátorem přírody, rostlin, i místních domorodých obyvatel. Stal sa prvním evropským ilustrátorem, který zaznamenal obraz Floridy 16.století. Jacquesovi Le Moyne de Morgues a středoevropskému vydavateli Theodorovi de Bry slouží ke cti, že se v cestopisoch o objevování Floridy snažili podat co nejobjektivnější pohled na tamnější indiánskú kulturu v textové i obrazové části. Ani výběr ilustrací v knize není zaměřen jen na oblast extrémních jevů v kulturním konfliktu mezi evropskou civilizaci a domorodci. Část medirytin je zaměřena na zobrazení každodenního života – lov, příprava potravy, Pro čtenáře 16. století byla důležitá otázka, jakým světem jsou novoobjevené krajiny, či bytosti, které ho obývají, jsou to lidé nebo nejaká monstra. Druhou otázkou byla víra divochů, náboženské rituály, a to, či jsou schopni přijat víru v Boha, a na třetím místě spůsob jeich každodenního života.
Anglicky
Jacques le Moyne de Morgues came to Florida in 1564 as the draughtsman of a French Huguenot expedition. His task was to elaborate a cartographic plan of the East coast up to Virginia. Thanks to his undeniable talent, he happened to depict the state of nature, the various plants and the local indigenous people. He became the first European illustrator whose testimonies about the 16th century Florida have been preserved until the present day. The fact that Jacques Le Moyne de Morgues and a Central-European publisher Theodor de Bry tried to picture faithfully the native indigenous culture in both textual and pictorial part of their travel books on the discovering of Florida gives credit to them. The choice of the book illustrations is not at all restricted to the extreme phenomena in a cultural conflict between the European civilization and the natives. Part of the chalcographies is focused on the representation of their everyday life - their way of hunting, cooking, treatment of the diseases, or soil cultivation. For a 16th-century reader, one of the most important questions was the question of the essence of newly discovered lands, and whether their inhabitants were human beings or monsters. The second most important question was the faith the savages believed in, their religious rituals, and their ability to adopt the faith in God; and thirdly, their way of life.