D 2017

Das Curriculum als Norm. Entwicklung der Curricula für den Fremdsprachenunterricht in der Tschechischen Republik nach 1989

NÁLEPOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Das Curriculum als Norm. Entwicklung der Curricula für den Fremdsprachenunterricht in der Tschechischen Republik nach 1989

Název česky

Kurikulum jako norma. Vývoj kurikula cizích jazyků po roce 1989

Vydání

1. vyd. Opava, Zentrum und Peripherie. Aus fremdsprachendidaktischer Sicht, od s. 9-28, 19 s. 2017

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-251-5

Klíčová slova česky

Kurikulum, učební plán, kurikulární reforma, výuka cizích jazyků v České republice

Klíčová slova anglicky

Curriculum, curriculum reform, curricula, foreign language teaching in the Czech Republic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2020 15:46, Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.

Anotace

V originále

Seit den neunziger Jahren des 20. Jahrhunderts verläuft in der jetzigen Tschechischen Republik eine Reformdiskussion, die Anfang des neuen Jahrhunderts zu der Schulreform führte. Die Studie behandelt die Veränderungen des Curriculums in der Tschechischen Republik. Ihr Ziel ist es die Meinungen der Lehrer über die neuen Curricula zu thematisieren. In diesem Zusammenhang spricht man über die heutige Curriculumreform die mit der Einführung der Rahmencurricula zusammenhängt. Der Text ist in vier Teile gegliedert. Im ersten Teil werden die Begriffe Curriculum und Lehrplan und kurze Analyse der Dokumente der Reform vorgestellt. Im nächsten Teil wird kurz die Geschichte der Curricula skizziert. Im dritten Teil werden die Ergebnisse der Forschung präsentiert, die die Ansichten einiger Akteure der Schulbildung, vor allem Direktoren und Lehrer, über die Reform analysiert. Im letzten Abschnitt werden die größten Probleme der Reform thematisiert und Schlussfolgerungen gezogen.

Česky

Od devadesátých let probíhá v dnešní České republice diskuze o změně školského systému, která začátkem nového tisíciletí vyústila ve školskou reformu. Článek pojednává o změnách kurikula v české republice, cílem je představit názory učitelů na průběh reformy školství a na rámcové vzdělávací programy. Text je rozdělen do čtyř částí. První kapitola se zabývá pojmy kurikulum a učební osnovy a jejich stručnou analýzou. V následující části je nastíněna stručná historie tvorby kurikula. Ve třetí části jsou představeny a výsledky výzkumu, který se zabýval názory nejdůležitějších aktérů školního vzdělávání, ředitelů škol a učitelů na reformu. Poslední kapitola je věnována problémům reformy a závěrům, které z výzkumu vyplývají.