D 2017

Das Curriculum als Norm. Entwicklung der Curricula für den Fremdsprachenunterricht in der Tschechischen Republik nach 1989

NÁLEPOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Das Curriculum als Norm. Entwicklung der Curricula für den Fremdsprachenunterricht in der Tschechischen Republik nach 1989

Název česky

Kurikulum jako norma. Vývoj kurikula cizích jazyků po roce 1989

Vydání

1. vyd. Opava, Zentrum und Peripherie. Aus fremdsprachendidaktischer Sicht, od s. 9-28, 19 s. 2017

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-251-5

Klíčová slova česky

Kurikulum, učební plán, kurikulární reforma, výuka cizích jazyků v České republice

Klíčová slova anglicky

Curriculum, curriculum reform, curricula, foreign language teaching in the Czech Republic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2020 15:46, Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.

Anotace

V originále

Seit den neunziger Jahren des 20. Jahrhunderts verläuft in der jetzigen Tschechischen Republik eine Reformdiskussion, die Anfang des neuen Jahrhunderts zu der Schulreform führte. Die Studie behandelt die Veränderungen des Curriculums in der Tschechischen Republik. Ihr Ziel ist es die Meinungen der Lehrer über die neuen Curricula zu thematisieren. In diesem Zusammenhang spricht man über die heutige Curriculumreform die mit der Einführung der Rahmencurricula zusammenhängt. Der Text ist in vier Teile gegliedert. Im ersten Teil werden die Begriffe Curriculum und Lehrplan und kurze Analyse der Dokumente der Reform vorgestellt. Im nächsten Teil wird kurz die Geschichte der Curricula skizziert. Im dritten Teil werden die Ergebnisse der Forschung präsentiert, die die Ansichten einiger Akteure der Schulbildung, vor allem Direktoren und Lehrer, über die Reform analysiert. Im letzten Abschnitt werden die größten Probleme der Reform thematisiert und Schlussfolgerungen gezogen.

Česky

Od devadesátých let probíhá v dnešní České republice diskuze o změně školského systému, která začátkem nového tisíciletí vyústila ve školskou reformu. Článek pojednává o změnách kurikula v české republice, cílem je představit názory učitelů na průběh reformy školství a na rámcové vzdělávací programy. Text je rozdělen do čtyř částí. První kapitola se zabývá pojmy kurikulum a učební osnovy a jejich stručnou analýzou. V následující části je nastíněna stručná historie tvorby kurikula. Ve třetí části jsou představeny a výsledky výzkumu, který se zabýval názory nejdůležitějších aktérů školního vzdělávání, ředitelů škol a učitelů na reformu. Poslední kapitola je věnována problémům reformy a závěrům, které z výzkumu vyplývají.

Anglicky

Discussion over the change of the system of education has been going on in the Czech Republic since 1990s. It resulted in a school reform. This article deals with changes of the curriculum in the Czech Republic. Its aim is to present views of teachers on the process of the school reform and also on the Framework Educational Programme. The text is divided into four parts. The first chapter deals with the term curriculum and its short analysis. In the following part a brief history of the process of formation of the curriculum is outlined. In the third part results of a research are presented. The research dealt with opinions on the school reform by the most relevant people involved in education, headmasters and/or headmistresses of schools and teachers. The last chapter looks at problems of the reform and at conclusions of the research.