2018
Výzvy pro současnou pedagogickou praxi v kontextu školní edukace dětí a žáků pocházejících z jiného socio-kulturního prostředí
KALEJA, Martin a Lada ČERVEŇÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
Výzvy pro současnou pedagogickou praxi v kontextu školní edukace dětí a žáků pocházejících z jiného socio-kulturního prostředí
Název česky
Výzvy pro současnou pedagogickou praxi v kontextu školní edukace dětí a žáků pocházejících z jiného socio-kulturního prostředí
Název anglicky
CHALLENGES FOR THE CURRENT PEDAGOGICAL PRACTICE IN CONTEXT OF SCHOOL EDUCATION OF CHILDREN AND PUPILS FROM OTHER SOCIO-CULTURAL BACKGROUNDS
Autoři
KALEJA, Martin a Lada ČERVEŇÁKOVÁ
Vydání
Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
ISBN
978-80-87952-27-6
Klíčová slova česky
romský žák, sociální exkluze, povinné vzdělávání, školní edukace, sociálněpedagogický, sociální prostředí
Klíčová slova anglicky
Roma pupil, social exclusion, obligatory school education, school education, social educational, social envinroment
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2020 14:46, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Příspěvek svým obsahem poukazuje na existující významný nedostatek v současném školním vzdělávání, kterému dosud nebyla věnována patřičná pozornost. Školní edukace se uskutečňuje v souladu s kurikulárními dokumenty státní úrovně. Ve školách se na těchto základech koncipují kurikula školní úrovně. Ta mohou být aktualizována, s reflexí k charakteristice školy, objektům a subjektům školního vzdělávání. Pedagogové v procesech vzdělávání zajišťují transmisi kulturní, společenskou a sociální. Realizací kurikula formují názory, postoje, hodnoty a podílejí se na vytváření vztahů dětí a žáků k lidem, k předmětům, k jevům. V části, prezentující výzkumná zjištění k připravenosti pedagogů pro práci s různými skupinami děti a žáků, je interpretována výstražně nízka subjektivně vnímaná připravenost dotčených. Text ve svém rámci si klade za cíl naznačit nedostatky školského terénu, ale také rezervy na straně obsahu a způsobu realizace kurikula školního vzdělávání.
Anglicky
The text points to the existing significant not actual thing in current school education, which has not yet been properly discussed. School education is realised through state-level curriculum documents. In schools, curriculum level is built on these bases. The school document can be regularly updated, reflecting on the characteristics of the school, objects and subjects of the institution. The process that teachers do in school education is called as transmission, cultural and social. By realizing the curriculum, they form opinions, attitudes, values, and participate in building relationships to people, to objects, to any phenomena. There is also presenting key research findings on the readiness of teachers to work with different groups of children and pupils in the text. The text aims to highlight the need of change the curriculum of school education.