C 2019

Między Rzymem i… Konstantynopolem. Reformacyjna sekularyzacja państwa jako epistemologiczny defekt (nie tylko) współczesnej nauki

CZECHOWICZ, Boguslaw

Základní údaje

Originální název

Między Rzymem i… Konstantynopolem. Reformacyjna sekularyzacja państwa jako epistemologiczny defekt (nie tylko) współczesnej nauki

Název česky

Mezi Římem a ... Caříhradem. Reformační sekularizace státu jako epistemologický defekt (nejen) moderní vědy

Název anglicky

Between Rome and… Constantinople. Reformational Secularization of the State as an Epistemological Defect of (not only) Modern Science

Autoři

CZECHOWICZ, Boguslaw (616 Polsko, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Kraków, Reformacja: między ideą a realizacją. Aspekty europejskie, polskie, śląskie / Reformation: zwischen Idee und ihrer Umsetzung Die europäische, polnische und schlesische Aspekte, od s. 147-162, 16 s. mimo edice, 2019

Nakladatel

Księgarnia Akademicka, Kraków

Další údaje

Jazyk

polština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/19:A0000659

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-83-8138-042-3

Klíčová slova česky

Česká reformace; nĕmecká reformace; sekularizace státu; utrakvismus; čeští bratří

Klíčová slova anglicky

Bohemian reformation; german reforation; secularization of the state; utrakvism; bohemian brothers

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2021 20:22, prof. PhDr. Boguslaw Czechowicz, Dr.

Anotace

V originále

Artykuł wykazuje dwie warstwy podglebia, jakie dla procesów sekularyzacyjnych zaproponowanych i wdrożonych przez reformację niemiecką (luterańską) stanowiła reformacja czeska (utrakwizm i bracia czescy), a jeszcze głębiej – bizantyjski cezaropapizm. Ten ostatni stanowił silną pożywkę dla czeskich nurtów reformatorskich w XV i początkach XVI wieku, szukających inspiracji i legitymizacji poza Rzymem. Treści te znakomicie ujawnia rycina Mikuláša Klaudiána opracowana w 1517 i wydana w 1518 roku, będąca wizualizacją Królestwa Czeskiego jako państwa na pozór świeckiego, bez jakichkolwiek znamion kościoła widzialnego, ale przesiąkniętego biblijnymi ideałami.

Česky

Studie poukazuje na dvě východiska, která pro sekularizační procesy navržené a implementované německou (luteránskou) reformací představovala česká reformace (utrakvisté a čeští bratři) a ještě hlouběji pak byzantský césaropapismus. Ten byl v 15. a na počátku 16. století živnou půdou pro české reformistické proudy, hledající inspiraci a legitimizaci mimo Řím. Tyto myšlenky se dokonale vyjevují na rytině Mikuláše Klaudiána, vytvořené členem jednoty bratrské v Mladé Boleslavi v roce 1517 a publikované v Norimberku v roce 1518. Dřevořez obsahuje kartografickou a alegorickou vizualizace Českého království jako světského státu bez jakýchkoli známek „viditelné“ (pozemské) církve, ale naplněného biblickými ideály.