B 2018

Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970

KNAPÍK, Jiří a Martin FRANC

Základní údaje

Originální název

Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970

Název česky

Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970

Název anglicky

Between a pioneer scarf and a moped. Children, Youth and Socialism in the Czech Lands 1948–1970

Autoři

KNAPÍK, Jiří a Martin FRANC

Vydání

1. vyd. Praha, 727 s. Edice Šťastné zítřky, sv. 30, 2018

Nakladatel

Academia

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-200-2890-7

Klíčová slova česky

děti; mládež; socialismus

Klíčová slova anglicky

Children; Youth; Socialism

Návaznosti

GA15-03538S, projekt VaV.
Změněno: 10. 11. 2020 12:57, prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D.

Anotace

V originále

Předmětem výzkumu jsou děti ve věku povinné školní docházky (6 až 15 let) a dospívající mládež (před dosažením plnoletosti do 18 let) v českých zemích. Časové vymezení 1948–1970 reflektuje zásadní změny ve struktuře dětských organizací v Československu a proměny školské politiky. Na rozdíl od vysokoškolského studentstva česká historiografie zcela postrádá komplexní výzkum mladší generace; kniha nahlíží na děti a mládež hlavně v těchto rámcích: mladá generace mezi rodinou a státem, mimoškolní výchova a volný čas, mediální krajina, sociální péče a ochrana dětí a mládeže, využívání motivu mládí a dětství režimem. Výzkum je ukotven v konceptu kulturních a sociálních dějin.

Anglicky

The subject matter of this research deals with children at the age of compulsory school attendance (6 to 15 years) and teenagers (under 18) in the Czech lands. The time range of 1948-1970 represents a time of fundamental changes in the structure of children’s organisations in Czechoslovakia and changes in educational policy. Unlike for university students, Czech historiography completely lacks any comprehensive research of the younger generation; this book shows to examine children and youth mainly in the following framework: the young generation between the family and the State, extracurricular education and leisure time, media environment, social care and protection of children and youth, and use of the motif of youth and childhood by the regime. The research is anchored in the concept of cultural and social history.