k 2020

Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila

CINDLEROVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila

Název česky

Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila

Název anglicky

Hippodamia: The Act of Creativity by Karel Hugo Hilar and Otakar Ostrčil

Autoři

CINDLEROVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Mezinárodní muzikologická konference Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele. Olomouc, 21.–23. září 2020. 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/47813059:19240/20:A0000701

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Zdeněk Fibich; Jaroslav Vrchlický; melodrama; trilogie; Hippodamie; inscenace; Námluvy Pelopovy; Karel Hugo Hilar; Otakar Ostrčil; Vlastislav Hofman; Otakar Hostinský; Jarmila Kronbauerová; Národní divadlo Praha; kritika

Klíčová slova anglicky

Zdeněk Fibich; Jaroslav Vrchlický; melodrama; trilogy; Hippodamia; staging; The Courtship of Pelops; Karel Hugo Hilar; Otakar Ostrčil; Vlastislav Hofman; Otakar Hostinský; Jarmila Kronbauerová; National theatre Prague; critics

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 1. 2021 00:47, Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Tématem příspěvku je inscenační uchopení unikátní hudebně-dramatické trilogie Hippodamie (1888–1891), kterou uvedl na repertoár pražského Národního divadla ve 20. letech 20. století Karel Hugo Hilar, tehdejší umělecký šéf tamní činohry. První díl, Námluvy Pelopovy (premiéra 1923), režijně připravil sám Hilar: z expresionismu vycházející tvůrce, zde pozvolna se obracející k civilismu, vetkl i oběma dalším částem (Smír Tantalův a Smrt Hippodamie – obě v režii Vojty Nováka, obojí premiérováno 1925) základní poetický rámec, resp. předznamenal jejich žánrově-stylové řešení.

Anglicky

The theme of the study is a scenic interpretation of the unique music-dramatic trilogy Hippodamie (1888–1891) that was placed on the repertoire of the Prague National Theatre in the 1920s. It was presented by Karel Hugo Hilar, the head of the drama ensemble. He himself also directed the first part of the trilogy, The Courtship of Pelops (premiere in 1923): the artist with expressionist roots, now slowly turning to civilism, predetermined basic poetic framework, resp. genre-style solution, of both the other parts (The Reconciliation of Tantalus and The Death of Hippodamie, both directed by Vojta Novák and premiered in 1925).