PRÁGER, Libor a Václav ŘEŘICHA. Classroom as a Playground. Online. e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, roč. 2019, 19(4), s. 7-18. ISSN 1213-7758. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Classroom as a Playground
Název česky Třída jako hřiště
Autoři PRÁGER, Libor (203 Česká republika, garant, domácí) a Václav ŘEŘICHA (203 Česká republika)
Vydání e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 1213-7758.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19240/19:A0000784
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky Literární gramotnost; škola; digitální prostředí; tradice; změna; socializace
Klíčová slova anglicky Literacy-based classroom; digital environment; tradition; transition; socialization
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Libor Práger, Ph.D., učo 52334. Změněno: 18. 3. 2021 21:50.
Anotace
In the last sixty years the literacy environment based on alphabetic technology has almost completely transcended into the electronic environment based on digital technology. The traditional literacy-based classrooms and school libraries as centres of knowledge and education may have still retained their physical existence but have lost their foundation and purpose. The changes brought about by the digital environment have forced the traditional classroom and its literate environment emphasizing the importance of speaking, reading and writing to search for new meaning. While most educators are still clutching to the straw of the traditional literacy-based classroom by inventing more and more amusing presentations, the signs of traditional classroom’s crisis are more and more visible. The physical classroom has competed and has lost to virtual reality which is instantaneous, transferable and imminently involving, the traditional school with textbooks seems to be a museum relic to contemporary “digital natives”. The contemporary research among university students confirms the notion that modern curricula should offer a vision of a school which is not a centre of obsolete knowledge distribution but a playground where the students learn the rules of the games that will be played in the 21st century.
Anotace česky
Za posledních šedesát roků se prostředí gramotnosti založené na technologii abecedy změnilo na prostředí založené na technologiích digitálních. Tradiční škola opírající se o literární gramotnost a užívající učebnici, která byla zdrojem vědomostí a vzdělávání, se možná ještě udržuje jako instituce, ale ztratila svou původní podstatu a účel. Změny vyvolané digitálním prostředím donutily tradiční výuku, která zdůrazňovala význam čtení a psaní, aby hledala svůj nový smysl. Zatímco se většina učitelů snaží zachovat tradiční pojetí výuky tím, že tvoří atraktivní prezentace, signály krize jsou stále zřetelnější. Je patrné, že škola prohrává boj s virtuální realitou, která je okamžitá, přenositelná a bezprostředně motivující. Tradiční škola s učebnicemi připadá dnešním žákům zcela přirozeně fungujícím v digitálním prostředí jako muzejní objekt. Současný výzkum mezi univerzitními studenty potvrzuje názor, že moderní studijní programy učitelství by měly nabízet vizi školy, která není centrem distribuce zastaralého pojetí gramotností, ale hřištěm, kde se žáci a studenti učí pravidla her, podle kterých se hraje ve 21. století.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 13:50