J 2019

Classroom as a Playground

PRÁGER, Libor a Václav ŘEŘICHA

Základní údaje

Originální název

Classroom as a Playground

Název česky

Třída jako hřiště

Autoři

PRÁGER, Libor (203 Česká republika, garant, domácí) a Václav ŘEŘICHA (203 Česká republika)

Vydání

e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 1213-7758

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19240/19:A0000784

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Literární gramotnost; škola; digitální prostředí; tradice; změna; socializace

Klíčová slova anglicky

Literacy-based classroom; digital environment; tradition; transition; socialization

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2021 21:50, PhDr. Libor Práger, Ph.D.

Anotace

V originále

In the last sixty years the literacy environment based on alphabetic technology has almost completely transcended into the electronic environment based on digital technology. The traditional literacy-based classrooms and school libraries as centres of knowledge and education may have still retained their physical existence but have lost their foundation and purpose. The changes brought about by the digital environment have forced the traditional classroom and its literate environment emphasizing the importance of speaking, reading and writing to search for new meaning. While most educators are still clutching to the straw of the traditional literacy-based classroom by inventing more and more amusing presentations, the signs of traditional classroom’s crisis are more and more visible. The physical classroom has competed and has lost to virtual reality which is instantaneous, transferable and imminently involving, the traditional school with textbooks seems to be a museum relic to contemporary “digital natives”. The contemporary research among university students confirms the notion that modern curricula should offer a vision of a school which is not a centre of obsolete knowledge distribution but a playground where the students learn the rules of the games that will be played in the 21st century.

Česky

Za posledních šedesát roků se prostředí gramotnosti založené na technologii abecedy změnilo na prostředí založené na technologiích digitálních. Tradiční škola opírající se o literární gramotnost a užívající učebnici, která byla zdrojem vědomostí a vzdělávání, se možná ještě udržuje jako instituce, ale ztratila svou původní podstatu a účel. Změny vyvolané digitálním prostředím donutily tradiční výuku, která zdůrazňovala význam čtení a psaní, aby hledala svůj nový smysl. Zatímco se většina učitelů snaží zachovat tradiční pojetí výuky tím, že tvoří atraktivní prezentace, signály krize jsou stále zřetelnější. Je patrné, že škola prohrává boj s virtuální realitou, která je okamžitá, přenositelná a bezprostředně motivující. Tradiční škola s učebnicemi připadá dnešním žákům zcela přirozeně fungujícím v digitálním prostředí jako muzejní objekt. Současný výzkum mezi univerzitními studenty potvrzuje názor, že moderní studijní programy učitelství by měly nabízet vizi školy, která není centrem distribuce zastaralého pojetí gramotností, ale hřištěm, kde se žáci a studenti učí pravidla her, podle kterých se hraje ve 21. století.