PRÁGER, Libor and Václav ŘEŘICHA. Classroom as a Playground. e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, vol. 2019, 19(4), p. 7-18. ISSN 1213-7758.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Classroom as a Playground
Name in Czech Třída jako hřiště
Authors PRÁGER, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Václav ŘEŘICHA (203 Czech Republic).
Edition e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 1213-7758.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19240/19:A0000784
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech) Literární gramotnost; škola; digitální prostředí; tradice; změna; socializace
Keywords in English Literacy-based classroom; digital environment; tradition; transition; socialization
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Libor Práger, Ph.D., učo 52334. Changed: 18/3/2021 21:50.
Abstract
In the last sixty years the literacy environment based on alphabetic technology has almost completely transcended into the electronic environment based on digital technology. The traditional literacy-based classrooms and school libraries as centres of knowledge and education may have still retained their physical existence but have lost their foundation and purpose. The changes brought about by the digital environment have forced the traditional classroom and its literate environment emphasizing the importance of speaking, reading and writing to search for new meaning. While most educators are still clutching to the straw of the traditional literacy-based classroom by inventing more and more amusing presentations, the signs of traditional classroom’s crisis are more and more visible. The physical classroom has competed and has lost to virtual reality which is instantaneous, transferable and imminently involving, the traditional school with textbooks seems to be a museum relic to contemporary “digital natives”. The contemporary research among university students confirms the notion that modern curricula should offer a vision of a school which is not a centre of obsolete knowledge distribution but a playground where the students learn the rules of the games that will be played in the 21st century.
Abstract (in Czech)
Za posledních šedesát roků se prostředí gramotnosti založené na technologii abecedy změnilo na prostředí založené na technologiích digitálních. Tradiční škola opírající se o literární gramotnost a užívající učebnici, která byla zdrojem vědomostí a vzdělávání, se možná ještě udržuje jako instituce, ale ztratila svou původní podstatu a účel. Změny vyvolané digitálním prostředím donutily tradiční výuku, která zdůrazňovala význam čtení a psaní, aby hledala svůj nový smysl. Zatímco se většina učitelů snaží zachovat tradiční pojetí výuky tím, že tvoří atraktivní prezentace, signály krize jsou stále zřetelnější. Je patrné, že škola prohrává boj s virtuální realitou, která je okamžitá, přenositelná a bezprostředně motivující. Tradiční škola s učebnicemi připadá dnešním žákům zcela přirozeně fungujícím v digitálním prostředí jako muzejní objekt. Současný výzkum mezi univerzitními studenty potvrzuje názor, že moderní studijní programy učitelství by měly nabízet vizi školy, která není centrem distribuce zastaralého pojetí gramotností, ale hřištěm, kde se žáci a studenti učí pravidla her, podle kterých se hraje ve 21. století.
PrintDisplayed: 28/4/2024 05:25