KUBALOVÁ, Radka. Impact Of Demographic Factor Income On The Decoy Effect For Two Examined Products Categories. Acta academica karviniensia. Karviná: Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2020, roč. 20, č. 2, s. 21-32. ISSN 1212-415X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.25142/aak.2020.007.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Impact Of Demographic Factor Income On The Decoy Effect For Two Examined Products Categories
Autoři KUBALOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Acta academica karviniensia, Karviná, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2020, 1212-415X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19520/20:A0000230
Organizační jednotka Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Doi http://dx.doi.org/10.25142/aak.2020.007
Klíčová slova anglicky attraction effect; consumer decision making; context effects; effect of asymmetrically dominated alternatives; choice; season tickets; washing machines
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Miroslava Snopková, učo 43819. Změněno: 11. 4. 2022 18:58.
Anotace
According to the previous research about consumer behaviour, adding a decoy option (inferior option) to a set of original options often increases the individual’s preference for one option over the other original option. In this paper, the possible impact of income as a traditional demographic factor on the phenomenon is explored and discussed in the case of two product categories: washing machines and gym season-tickets. The analysed data were obtained in an online experiment with 260 participants where the presence of the decoy effect has been confirmed for the two mentioned product categories. The effect sizes for consumer groups based on the income level are tested by Chi-squared test. It was found out that not all income categories display the decoy effect and the income categories which exhibited the decoy effect differed between the two examined product categories. The strength of the decoy effect was proved to be dependent on the income category.
VytisknoutZobrazeno: 19. 7. 2024 07:24