J 2021

Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta

ZAPLETAL, Miloš

Základní údaje

Originální název

Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta

Název anglicky

Music-museum presentation from the perspective of Vladimír Helfert

Autoři

ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opus musicum, 2021, 0862-8505

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/47813059:19240/21:A0000857

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova anglicky

Helfert; music museum; music archive; presentation; musealization; music museology; museology; Moravian Museum; Janáček;

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 12. 2021 10:07, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Anotace

V originále

Vladimír Helfert neuvažoval o hudebním muzejnictví jako o autonomní činnosti, nýbrž jako o činnosti přidružené k hudebně-historickému výzkumu. Hudební muzeum je Helfertovi základní institucí umožňující hudebně-historiografickou práci, a sice shromažďováním, evidencí, ochranou a výzkumem hudebních památek, najmě ovšem notovaných hudebnin. Vzhledem k tomu i Helfertovo pojetí hudebně-muzejní prezentace zohledňovalo především tento typ artefaktů. Muzejní práce s notovými materiály má podle něj vrcholit dvěma způsoby prezentace: jednak edicí, určenou především odborné veřejnosti, jednak rozezněním, určeným především veřejnosti laické. Ideálem hudebně-muzejní prezentace je pak stylově přiměřená interpretace odborně zpraco-vaných notových materiálů. A s ohledem na tuto službu pojímá Helfert i muzealizaci historických hudebních nástrojů, bez nichž mu není adekvátní oživení hudebních památek myslitelné.

Anglicky

Vladimír Helfert did not view music museum work as an autonomous activity, but as an activity linked with musical-historical research. For Helfert, a music museum is the basis institution enabling musical-historical work, this being the collecting, cataloguing and research of musical artefacts, in particular musical notation. Helfert’s concept of musical-historical presentation primarily took into account this type of artefact. Museum work with notation material was supposed to, in his view, culminate with two types of presentations: on the one hand, editions, designated primarily for the specialised public, and on the other hand, recognition, directed primarily at the lay public. Ideal musical-historical presentation was consequently stylistically appropriate interpretation of specialised treated notation materials. Helfert also conceived the museum treatment of musical instruments in light of this service, without which the adequate enlivening of musical artefacts would be inconceivable.

Přiložené soubory

om_0421_korektura-001-30-52_1_.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru