ZAPLETAL, Miloš. Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta. Opus musicum. 2021, roč. 53, č. 4, s. 28-51. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta
Název anglicky Music-museum presentation from the perspective of Vladimír Helfert
Autoři ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum, 2021, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW stránky časopisu
Kód RIV RIV/47813059:19240/21:A0000857
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova anglicky Helfert; music museum; music archive; presentation; musealization; music museology; museology; Moravian Museum; Janáček;
Štítky ÚHV
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D., učo 52314. Změněno: 4. 12. 2021 10:07.
Anotace
Vladimír Helfert neuvažoval o hudebním muzejnictví jako o autonomní činnosti, nýbrž jako o činnosti přidružené k hudebně-historickému výzkumu. Hudební muzeum je Helfertovi základní institucí umožňující hudebně-historiografickou práci, a sice shromažďováním, evidencí, ochranou a výzkumem hudebních památek, najmě ovšem notovaných hudebnin. Vzhledem k tomu i Helfertovo pojetí hudebně-muzejní prezentace zohledňovalo především tento typ artefaktů. Muzejní práce s notovými materiály má podle něj vrcholit dvěma způsoby prezentace: jednak edicí, určenou především odborné veřejnosti, jednak rozezněním, určeným především veřejnosti laické. Ideálem hudebně-muzejní prezentace je pak stylově přiměřená interpretace odborně zpraco-vaných notových materiálů. A s ohledem na tuto službu pojímá Helfert i muzealizaci historických hudebních nástrojů, bez nichž mu není adekvátní oživení hudebních památek myslitelné.
Anotace anglicky
Vladimír Helfert did not view music museum work as an autonomous activity, but as an activity linked with musical-historical research. For Helfert, a music museum is the basis institution enabling musical-historical work, this being the collecting, cataloguing and research of musical artefacts, in particular musical notation. Helfert’s concept of musical-historical presentation primarily took into account this type of artefact. Museum work with notation material was supposed to, in his view, culminate with two types of presentations: on the one hand, editions, designated primarily for the specialised public, and on the other hand, recognition, directed primarily at the lay public. Ideal musical-historical presentation was consequently stylistically appropriate interpretation of specialised treated notation materials. Helfert also conceived the museum treatment of musical instruments in light of this service, without which the adequate enlivening of musical artefacts would be inconceivable.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 09:21