PRÁGER, Libor a Václav ŘEŘICHA. Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts. e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, roč. 2020, 20(4), s. 7-13. ISSN 1213-7758. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/epd.2021.012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts
Název česky Didaktické konotace ilustrací v učebnicích
Autoři PRÁGER, Libor (203 Česká republika, garant, domácí) a Václav ŘEŘICHA (203 Česká republika).
Vydání e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, 1213-7758.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19240/21:A0000897
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Doi http://dx.doi.org/10.5507/epd.2021.012
Klíčová slova česky ilustrace; didaktický kód; emise; transmise; efekt učení; vizuální prostředí; učebnice; konotace
Klíčová slova anglicky adjunct pictorials; didactic code; emission; transmission; learning effect; visual environment; textbooks; connotations
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Libor Práger, Ph.D., učo 52334. Změněno: 5. 1. 2022 21:29.
Anotace
The article Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts suggests a theoretical basis for development and assessment of didactic effect of pictorial adjuncts in foreign language textbooks. Barthes's (1977) theoretical interpretation of a press photograph message in three stages, a source of emission, a channel of transmission and a point of reception, is compared to textbook pictorial adjuncts that need to undergo didactic treatment in the first two stages; only then learning effect at the point of reception may be achieved. Comprehensive studies of pictorial adjuncts were written twenty or thirty years ago and the recent preference for photographs without didactic treatment in foreign language textbooks has been explained as attempts of publishers to blend text-book pictorials with visual environment of magazines. The article discusses the concept of "didactic code" at the source of emission and the possibilities of broader context of adjunct pictorials. A delicate balance between text and its pictorial adjunct must be achieved to avoid mere repetition or amplification of the set of connotations already given in the image. The presented theoretical basis is more relevant today than it might have been thirty years ago. It is general enough to be applicable in the prevailing visual digital environment and specific enough to be used for a detailed analysis of the learning effect based on the source of pictorial emission and its channel of transmission irrespective of the technology.
Anotace česky
Článek Didaktické konotace ilustrací v učebnicích je návrhem teoretického rámce pro vytvoření a hodnocení didaktického efektu ilustrací v učebnicích cizích jazyků. Barthesova (1977) struktura novinové fotografie jako informace, která má zdroj emise, kanál transmise a bod příjmu, je porovnána s ilustrací v učebnicích. Aby se v bodu příjmu mohl dostavit didaktický efekt, musí fotografie podstoupit při emisi a transmisi didaktickou úpravu. Před dvaceti a třiceti lety byly o ilustracích publikovány popisné a klasifikující studie. Současná preference fotografií bez didaktické úpravy je vysvětlována jako pokus vydavatelů smazat vizuální rozdíly mezi učebnicemi a prostředím populárních časopisů pro mládež. Tento článek se detailněji zabývá didaktickým kódem ve zdroji emise i možnostmi širšího kontextu ilustrací. Jemná rovnováha mezi textem a ilustracemi je nezbytná, aby se zabránilo pouhému opakování nebo zesílení souboru konotací, které jsou již dány obrazem. Tato teoretická východiska jsou dnes ještě relevantnější, než by mohla být před třiceti lety. Jsou dostatečně obecná pro učebnice i aplikaci v převládajícím vizuálním digitálním prostředí, zároveň jsou přiměřeně specifická na to, aby poskytla detailní analýzu efektu učení vyplývajícího ze zdroje emise ilustrace a její následné transmise - bez ohledu na použitou technologii.
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 01:40