RYKALOVÁ, Gabriela. Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten. In Adamová / Rykalová. Twenty-first Century Perspective on Text Analysis / Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021, s. 165-182. ISBN 978-80-7510-481-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten
Název česky Percepční adjektiva v popiscích produktů
Název anglicky Perceptual Adjectives Product-related Texts
Autoři RYKALOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Opava, Twenty-first Century Perspective on Text Analysis / Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert. od s. 165-182, 18 s. 2021.
Nakladatel Slezská univerzita v Opavě
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/47813059:19240/21:A0000899
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN 978-80-7510-481-6
Klíčová slova česky popisky produktů; katalogy; slovotvorba; adjektivum; percepční adjektivum; funkce; smyslové vnímání
Klíčová slova anglicky Word formation; adjective; perceptual adjective; function; sensory perception; product-related texts
Štítky SGS12020, ÚCJ
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D., učo 49059. Změněno: 26. 2. 2022 16:52.
Anotace
Wenn man Wahrnehmung als das subjektive Ergebnis einer Sinnesempfindung, die aufgrund der Verarbeitung von Informationen aus der Außenwelt entsteht, definiert, dann eignen sich Adjektive besonders gut für die Beschreibung der Sinneswahrnehmungen. Einerseits werden für die Beschreibung von Wahrnehmungen durch die Sinne Sehen, Hören, Schmecken, Riechen und Fühlen im Inventar der deutschen Sprache vorhandene Wörter verwendet, andererseits werden, gerade bei subjektiv wertenden Formulierungen, effektvolle Neuschöpfungen geschaffen. Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel Wahrnehmungsadjektive aus der Wortbildungsperspektive im Hinblick auf ihre Funktion zu untersuchen.
Anotace česky
Pokud definujeme vnímání jako subjektivní výsledek smyslového vnímání, které vzniká v důsledku zpracování informací z vnějšího světa, jsou pro popis smyslových vjemů vhodná zejména adjektiva. Pro popis vnímání smysly (zrak, sluch, chuť, čich a hmat) se na jedné straně používají slova mající své místo v inventáři německého jazyka, na druhé straně, zejména u subjektivně hodnotících formulací, vznikají nová pojmenování. Cílem tohoto příspěvku je zkoumat složená percepční adjektiva z hlediska slovotvorby, a to s ohledem na jejich funkci.
Anotace anglicky
If we define perception as a subjective result of sensory perception which arises due to processing information from the outside world, adjectives are particularly suitable for the description of sensory perceptions. To describe the perception of the senses (sight, hearing, taste, smell, and touch), on the one hand, words having their place in the inventory of the German language are used; on the other hand, especially in subjectively evaluative formulations, new names emerge. The aim of this paper is to examine compound perceptual adjectives in terms of word formation with respect to their function.
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 04:10