KUBALOVÁ, Radka a Martin KLEPEK. JUDGEMENT BIAS AND CONSUMER WILLINGNESS TO PAY: EMPIRICAL STUDY. Acta academica karviniensia. Karviná: Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2022, roč. 22, č. 1, s. 87-94. ISSN 2533-7610.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název JUDGEMENT BIAS AND CONSUMER WILLINGNESS TO PAY: EMPIRICAL STUDY
Autoři KUBALOVÁ, Radka (203 Česká republika, domácí) a Martin KLEPEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Acta academica karviniensia, Karviná, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2022, 2533-7610.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19520/22:A0000315
Organizační jednotka Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Klíčová slova anglicky consumer behaviour; context; covid-19; insurance; irrationality; willingness to pay
Změnil Změnila: Miroslava Snopková, učo 43819. Změněno: 11. 4. 2023 20:56.
Anotace
The recent COVID-19 pandemic brought the focus on the shift in the consumer habits, consumption and spending, as well as the new sides consumers‘ (ir)rationality, especially in the terms of the panic stock-up purchases and herd behaviour. In this paper, we use the COVID-19 crisis as an opportunity to empirically test the bias in the consumer judgments. Using a simple survey experiment among college students, the difference in their willingness to pay monthly for a life insurance under the COVID-19 frame and general, non-COVID-19 frame is examined. According to the obtained results, it was found out the subjects were willing to pay higher amount for the insurance when the question was framed by the COVID-19 context. This result generally supports the previously found empirical evidence on the influence of the judgment heuristics, importance of the context frame and the consumer irrationality. Practical implications for small and medium enterprises are discussed at the end of the paper.
VytisknoutZobrazeno: 2. 5. 2024 23:28