PELC, Martin. Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 382 s. mimo ediční řady. ISBN 978-80-7422-845-2. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
Název česky Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
Název anglicky (Let´s go out to the) Football match! Football Spectatorship and Fan Culture in the Czech Lands prior to 1939
Autoři PELC, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, 382 s. mimo ediční řady, 2022.
Nakladatel Nakladatelství Lidové noviny
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/47813059:19240/22:A0000988
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN 978-80-7422-845-2
Klíčová slova česky Sport; Fotbal; Československo; Sportovní diváctví; Fanouškovská studia
Klíčová slova anglicky Sport; Football; Czechoslovakia; Sport Spectatorship; Fan Studies
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Návaznosti GA19-10401S, projekt VaV.
Změnil Změnil: doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D., učo 25421. Změněno: 20. 9. 2022 11:52.
Anotace
Kniha sleduje zrod fotbalového fanouška jako výrazného, často až excentrického sociálního typu české každodennosti. Praktika pravidelné návštěvy fotbalových utkání má u nás kořeny na sklonku 19. století. K jejímu masovému rozšíření došlo v meziválečném období. Tehdy také v češtině zdomácněly novotvary „fanoušek“, „fanynka“ a rozvinula se bohatá publicistická, umělecká a intelektuální reflexe fenoménu. Historickými aktéry této knihy jsou vedle vlastních návštěvníků fotbalových hřišť a stadionů také milióny těch, „kdo četli noviny odzadu“, posluchači rozhlasových reportáží nebo konzumenti fanouškovského komerčního artiklu.
Anotace anglicky
The book traces the birth of the football fan as a distinctive, often even eccentric social type of Czech everyday life. The practice of regular attendance of football matches has its roots in the late 19th century. Its mass expansion took place in the interwar period. It was also at that time that the new forms "fanoušek" and "fanynka" became popular in Czech, and a rich journalistic, artistic and intellectual reflection of the phenomenon developed. The historical actors of this book are, in addition to the actual visitors of football fields and stadiums, also millions of those "who read the newspaper from behind", listeners of radio reports or consumers of fan commercial articles.
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 13:54