BAUEROVÁ, Radka, Tereza IKÁŠOVÁ, Veronika KOPŘIVOVÁ, Tomáš PRAŽÁK a Michal STOKLASA. What Cognitive Biases Attack Potential Customers in User Reviews the Most? Acta academica karviniensia. Karviná: Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, roč. 22, č. 1, s. 5-21. ISSN 1212-415X. doi:10.25142/aak.2022.001. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název What Cognitive Biases Attack Potential Customers in User Reviews the Most?
Autoři BAUEROVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí), Tereza IKÁŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Veronika KOPŘIVOVÁ (703 Slovensko, domácí), Tomáš PRAŽÁK (203 Česká republika, domácí) a Michal STOKLASA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Acta academica karviniensia, Karviná, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2022, 1212-415X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na webovou stránku, ze které je dostupný plný text článku
Kód RIV RIV/47813059:19520/22:A0000346
Organizační jednotka Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Doi http://dx.doi.org/10.25142/aak.2022.001
Klíčová slova anglicky apophenia; authority bias; bandwagon effect; e-shops; negativity effect; online reviews; processing difficulty effect; story bias
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Radka Bauerová, Ph.D., učo 32908. Změněno: 30. 12. 2022 14:39.
Anotace
The aim of this paper is to uncover the cognitive biases that attack potential customers in user reviews and to determine their influence on e-shop popularity ratings. In order to accomplish the objective, a survey was conducted among the TOP 100 e-shops on the Czech market, from which were selected 70 e-shops to identify the most frequently occurring cognitive biases. In the first step, the heuristic method of observing e-shop websites was used. In the second step, a chi-square two-sample test was used to obtain results due to the nominal nature of the data under study. It was found that in terms of the user interface, the most emerging biases are the bandwagon effect, apophenia, authority bias and social proof. Then, in the case of examining the reviews themselves, it was found that availability bias, story bias, processing difficulty effect, negativity effect and authority bias were determined to be the most likely to influence potential customers. Some of these biases were also found to affect the popularity ratings of the e-shop, which marketing managers should pay attention to because of the link between popularity and loyalty.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 11:34