BAUEROVÁ, Radka, Halina STARZYCZNÁ a Šárka ZAPLETALOVÁ. WHO ARE ONLINE GROCERY SHOPPERS? E+M Ekonomie a Management. Technická univerzita v Liberci: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2023, roč. 26, č. 1, s. 186-205. ISSN 2336-5064. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15240/tul/001/2023-1-011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název WHO ARE ONLINE GROCERY SHOPPERS?
Autoři BAUEROVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí), Halina STARZYCZNÁ (203 Česká republika, domácí) a Šárka ZAPLETALOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání E+M Ekonomie a Management, Technická univerzita v Liberci, Wolters Kluwer ČR, a. s. 2023, 2336-5064.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na webovou stránku, ze které je dostupný plný text článku
Kód RIV RIV/47813059:19520/23:A0000378
Organizační jednotka Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Doi http://dx.doi.org/10.15240/tul/001/2023-1-011
UT WoS 000946012800011
Klíčová slova anglicky cluster analysis; consumer segmentation; e-tailing; factor analysis; online grocery shopping; segment profile
Změnil Změnila: Miroslava Snopková, učo 43819. Změněno: 1. 4. 2024 19:21.
Anotace
The acceleration of the digitalisation of grocery shopping is an important trend that shows that this way of sourcing groceries is increasingly accepted by customers. Uncovering, understanding, and describing the differences between online grocery shoppers is interesting from a scientific point of view and a practical one. Correctly targeting a specific customer segment increases the very effectiveness of marketing communication by spending the cost of communicating with those correctly targeted customers that are valuable to the company. Therefore, this paper explores the behaviour of customers when shopping online and tries to find similarities in this behaviour. The aim of the paper is to generate customer segments of online grocery shoppers that provide a more comprehensive insight by reflecting on their shopping behaviour, personality traits and characteristics, loyalty, overall satisfaction with online grocery shopping in the current retailer, and frequency of social media usage. An online questionnaire survey was conducted with a panel of respondents from the IPSOS research agency to obtain primary data. Data were analysed using factor and cluster analysis. These analyses resulted in the creation of a segmentation that identified five main segments of online grocery shoppers.
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 06:14