k 2023

Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ and Uljana CHOLODOVÁ

Basic information

Original name

Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání

Name (in English)

The trauma of child war refugees from Ukraine and its impact on upbringing and education

Authors

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ and Uljana CHOLODOVÁ

Edition

Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords in English

child refugees; trauma; exile; war; school
Změněno: 8/10/2023 23:34, Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je popsat a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny, příběhy, které samy děti napsaly. Za účelem lepšího porozumění zkušenostem, postojům a potřebám dětských uprchlíků a vyšší vnímavosti post-stresových symptomů u dětí, které uprchly před válkou. Celkem bylo analyzováno 44 vyprávění dětí a mladých lidí ve věku 7 až 20 let, převažovaly příběhy dětí do 11 let. Poukážeme na možnou provázanost nucené migrace a traumatu a zároveň chceme podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem.

In English

The aim of this qualitative study is to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare them with the situation of child refugees from previous conflicts in Europe to achieve a better understanding of the experiences, attitudes and needs of child refugees and to offer teaching staff a context for a higher sensitivity of post-stress symptoms in children who fled the war. A total of 44 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed and most of the stories were written by children younger than 11.