DOMBROVSKÁ, Michaela a Lucie VALJENTOVÁ. Information behavior of Czech and Slovak students during the COVID-19 pandemic with a focus on hoaxes and misinformation. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia. Krakov: Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 2023, roč. 2022, č. 20, s. 373-378. ISSN 2081-1861. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.24917/20811861.20.22.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Information behavior of Czech and Slovak students during the COVID-19 pandemic with a focus on hoaxes and misinformation
Název česky Informační chování českých a slovenských studentů během pandemie COVID-19 se zaměřením na hoaxy a dezinformace
Autoři DOMBROVSKÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí) a Lucie VALJENTOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, Krakov, Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 2023, 2081-1861.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50804 Library science
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19240/23:A0001275
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Doi http://dx.doi.org/10.24917/20811861.20.22
Klíčová slova česky informační chování; informační gramotnost; COVID-19
Klíčová slova anglicky information behaviour; information literacy; COVID-19
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Michaela Dombrovská, Ph.D., učo 54897. Změněno: 15. 2. 2024 17:10.
Anotace
The Institute of Czech Language and Library Science of the Faculty of Philosophy and Science of the Silesian University in Opava (Czechia), in cooperation with the Department of Library and Information Science of the Faculty of Philosophy of Comenius University in Bratislava (Slovakia), conducted comparative research on information behavior of university students during the COVID-19 pandemic and related lockdowns. The Czech data collection was made possible within the framework of an internal student grant competition at Silesian University (SGS/2/2021 and SGS/2/2022). In the first phase, data was gathered through online question-naires with open-ended questions emphasizing self-reflective thinking of the respondents. In the second phase, the data was collected through in-depth, semi-structured interviews with selected participants from the first phase. The data collection in Slovakia was supported by the Agency for Research and Development Support under contract APVV-19-0074 and was also part of the project VEGA 1/0360/21 – Social Representations of Ethical Challenges of the Digital Information Revolution. With a particular focus on the area of hoaxes and misinfor-mation, a comparison of the results showed that the experiences of students from different countries are very similar despite the adjusted method, time gap, and different sample size of the respondents.
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 01:52