ORLOVÁ, Jana. Hana Magdoňová: Bod doteku. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hana Magdoňová: Bod doteku
Název česky Hana Magdoňová: Bod doteku
Název anglicky Hana Magdonova: Point of Contact
Autoři ORLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/47813059:19240/23:A0001283
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky performance; poezie; kresba; instalace; posthumanismus
Klíčová slova anglicky performance; poetry; drawing; installation; posthumanism
Změnil Změnila: MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D., učo 64636. Změněno: 11. 1. 2024 09:54.
Anotace
Hana Magdoňová ve své tvorbě zužitkovává jak divadelní znalosti a zkušenosti (je absolventkou oboru Kulturní dramaturgie), tak vlivy výtvarného umění a studia na FaVU VUT v Brně (v ateliéru Performance Tomáše Rullera). Jednotící linkou jejích prací je inklinace k objevování nových horizontů lidského vědomí a transformování nazírání reality, touha po poznání a intuitivním pochopení, které jsou těsně spjaty se zájmem o duchovní stránku života. Ve své tvorbě zkoumá platnost (nejen jungiánských) archetypů, experimentálně prožívá možnosti ponorů do vnitřního světa jako prostředku duchovní a zároveň umělecké cesty. Klíčová je pro ni práce s tělem, ať už v body artovém, happeningovém, performančním či více divadelním smyslu. Umělkyně se zajímá o meditativní praktiky spojené s tělem, které pomáhají navozovat změněné stavy vědomí a prohlubovat vnímání: tělo je pro ni médium napojení se na mimo lidské formy života. Tuto linku lze nejzřetelněji pozorovat v její diplomové práci - události nazvané 39 dní, která se konala od 17.5. do 24.6. 2021 v prostředí etážového lomu Hády v Brně. Magdoňová se rozhodla pro vlastní variantu „odchodu do pouště“ s vědomím toho, jak původní význam (jednak coby umělkyně/ ne-asketka a jednak volbou krajiny člověkem vytěžené a následně rekultivované) posouvá. Cílem bylo vědomé spolubytí se všemi formami života v přírodě, „vciťování“ do krajiny a péče o ni. S tím úzce souvisí antropologická rovina jejího uměleckého výzkumu: Magdoňová je souběžně aktivní v mezioborové platformě pro aplikované posthumanistické myšlení Agronauts' Collective, kterou založila s Leou Spahn a Ottou Kauppinenem. Kolektiv si klade otázky jako např.: „Je možné najít společný jazyk s mimo lidským světem, s přírodou? Nechat do sebe přírodu vstoupit? A jak z této pozice vytvářet umění?“
Anotace anglicky
In her work, Hana Magdoňová makes use of her theatre knowledge and experience (she graduated in Cultural Dramaturgy program), as well as the influences of visual arts and her studies at the Faculty of Fine Arts of the Brno University of Technology (in the studio of Performance Tomáš Ruller). The unifying line of her work is the inclination to discover new horizons of human consciousness and transform the perception of reality, the desire for knowledge and intuitive understanding, which are closely linked to the interest in the spiritual side of life. In his work he explores the validity of (not only Jungian) archetypes, experimentally experiencing the possibilities of diving into the inner world as a means of a spiritual and artistic journey. Working with the body is key for her, whether in a body art, happening, performance art or in a more theatrical sense. The artist is interested in meditative practices associated with the body that help to induce altered states of consciousness and deepen perception: for her, the body is a medium for connecting to non-human forms of life. This lineage can be most clearly observed in her thesis work - an event called 39 Days, which took place from 17 May to 24 June 2021 in the environment of the Hady etage quarry in Brno. Magdoňová opted for her own version of " departure into the desert", aware of how she was shifting the original meaning (both as an artist/non-ascetic and by choosing a man-exploited and subsequently reclaimed landscape). The aim was to consciously cohabit with all forms of life in nature, to "feel" the landscape and care for it. Closely related to this is the anthropological level of her artistic research: Magdoňová is simultaneously active in the interdisciplinary platform for applied posthumanist thinking Agronauts' Collective, which she founded with Lea Spahn and Otto Kauppinen. The Collective asks questions such as "Is it possible to find a common language with the non-human world, with nature? To let nature enter into us? And how to create art from this position?"
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 00:27