ZAPLETAL, Miloš. Muzealizace hudebních nástrojů a její teoretické reflexe od 19. století do současnosti. Musicologica Brunensia. 2022, roč. 57, č. 2, s. 107-129. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2022-2-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Muzealizace hudebních nástrojů a její teoretické reflexe od 19. století do současnosti
Název anglicky Musealization of Musical Instruments and its Theoretical Reflections from the 19th Century to the Present
Autoři ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, 2022, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50902 Social sciences, interdisciplinary
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Plný text výsledku na stránkách časopisu Musicologica Brunensia.
Organizační jednotka Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2022-2-5
Klíčová slova anglicky music museum; museology; museum studies; organology; musical instrument collections; history of musicology
Štítky ÚHV
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D., učo 52314. Změněno: 23. 8. 2024 10:46.
Anotace
Studie podává dějiny té linie hudebně-muzeologického myšlení, která se vztahuje k muzealizaci hudebních nástrojů, jak je uskutečňována především v muzeích a jiných sbírkách hudebních nástrojů. Muzealizace hudebních nástrojů je značně starým a univerzálním fenoménem, který ovšem v západním světě v průběhu 19. století nabyl specifické podoby muzeí hudebních nástrojů, coby středisek rodící se organologie. Z kvantitativního hlediska tato linie dodnes představuje hlavní oblast, v níž se rozvíjí hudebně muzeologické myšlení.
Anotace anglicky
Two dominant lines can be recognized in the music-museological thought from the end of the 18th century to the present day. Each of these two lines relates to the musealization of one of the two fundamental types of “musical things”, as well as to the respective types of music-museal institutions. The first line has reflected the musealization of musicalia as musical texts (i.e. textual records of music, texts about music, and texts otherwise connected with the existence of music). In this study, however, we deal with the second line of music-museological thought, the one that reflects musical instruments. The collecting and musealization of musical instruments are old and universal phenomena, which took on the specific form of musical instrument museums in the course of the 19th century. These institutions then became the centres of nascent organology. As an auxiliary science of organology, this intellectual line has been actively developing, and from a quantitative point of view, it represents the main area of music-museological thought.
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 18:24