M 2024

Proměny dramaturgie 2024

HORSÁKOVÁ, Monika a Irena PUSTINA KOCÍ

Základní údaje

Originální název

Proměny dramaturgie 2024

Název česky

Proměny dramaturgie 2024

Název anglicky

Changes in Dramaturgy 2025

Autoři

HORSÁKOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí) a Irena PUSTINA KOCÍ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Uspořádání konference

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

dramaturgie; kinematografie; film; vývoj; scénář; vzdělávání

Klíčová slova anglicky

dramaturgy; cinematography; film; development; script; education

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 9. 2. 2025 14:28, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Projekt se uskutečnil v plánovaném rozsahu ve dnech 2. a 3. prosince 2024 na Filozoficko-přírodovědecké fakultě Slezské univerzity v Opavě. 7. ročníku konference se kromě studentů a pedagogů domácí Slezské univerzity zúčastnili také studenti a pedagogové z Akademie umění v Banské Bystrici, VŠMU v Bratislavě, FAMO a Univerzity Tomáše Bati. Akce byla přístupná také veřejnosti. První konferenční den nabídl dramaturgický seminář, v rámci kterého se představilo 9 projektů. Studenti jednotlivých škol prezentovali své fikční filmy v různých stadiích realizace a následně jsme o nich společně diskutovali. Cílem bylo vytvořit bezpečný prostor, ve kterém mladí tvůrci získají pohledy kolegů a pedagogů jiných škol a také přizvaných profesionálů z praxe, dramaturga České televize Martina Novosada, scenáristy, režiséra a producenta Václava Kadrnky, scenáristy a režiséra Radima Filipce či kreativního producenta České televize Dušana Mulíčka. Společná debata byla velmi otevřená, ale také korektní. Druhý konferenční den přinesl především profesní vhled do dramaturgické práce. Marek Janičík představil komplexní případovou studii sběru historického materiálu k tvorbě scénáře celovečerního filmu o Portáších, Václav Kadrnka nabídl svůj pohled na roli příběhů v dnešním světě a hovořil také o tom, jakým způsobem uvažuje o propojení obsahové a vizuální složky svých filmů. Marek Jícha se zaměřil na dramaturgii prezentace digitalizovaných archivních filmů a na konkrétních příkladech ukázal současnou praxi, která velmi často nerespektuje původní formát děl, přestože byl v době vzniku děl stanoven státní normou. Jan Gogola ml. pak společně se studenty Univerzity Tomáše Bati a Barborou Bártovou ze Slezské univerzity nabídl ukázku výuky participativní dramaturgie.

Anglicky

The 7th conference focusing on the role of the dramaturge as an indispensable part of audiovisual production. This time, the conference is based on case studies on real dramaturgical works from different genre and disciplinary perspectives, and thus offers a core material especially for dramaturgy education at film art schools.