FPF:ARTAVTBP72 Film screenings III - Course Information
ARTAVTBP72 Film screenings III
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Mgr. Pavel Hruška (seminar tutor)
MgA. Kristína Pupáková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Ing. Mgr. Pavel Hruška
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Timetable of Seminar Groups
- ARTAVTBP72/A: Wed 16:30–18:15 KINO, P. Hruška
- Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-bpbk)
- Course objectives (in Czech)
- Přehledové projekce, které mají za cíl seznámit studenty se základními milníky světové a české kinematografie.
Příklady filmů:
2001: Vesmírná odysea (r. Stanley Kubrick; 1968)
Absolvent (r. Mike Nichols; 1967)
Adelheid (František Vláčil, 1969)
Alois Nebel (Tomáš Luňák, 2011)
Amarcord (r. Federico Fellini; 1973)
Americká noc (r. Francois Truffaut; 1973)
Andaluský pes (r. Luis Bunuel; 1928)
Atalanta (r. Jean Vigo; 1934)
Bezstarostná jízda (r. Dennis Hopper; 1969)
Bláznova kronika (Karel Zeman, 1964)
Bohémský život (r. Aki Kaurismäki; 1992)
Byl jsem lynčován (r. Fritz Lang; 1936)
Carravagio (Jerek Jarman, 1986)
Cléo od pěti do sedmi (r. Agnes Varda; 1962)
Černý Petr (Miloš Forman, 1963)
Daleká cesta (Alfréd Radok, 1949)
Evangelium sv. Matouše (r. Pier Paolo Pasolini; 1964)
Evropa, Evropa (Agnieszka Holland, 1990)
Extase (Gustav Machatý, 1933)
Guernica (Alain Resnais, 1950)
Intimní osvětlení (Ivan Passer, 1965)
Jaro, léto, podzim, zima... a jaro (Kim Ki-duk, 2003)
Jdi a dívej se (Elem Klimov, 1985)
Kabinet doktora Caligariho (r. Robert Wiene; 1920)
Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, 1968)
Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (Peter Greenaway, 1989)
Marijka nevěrnice (Vladislav Vančura, 1934)
Markéta Lazarová (František Vláčil, 1967)
Mechanický pomeranč (Stanley Kubrick, 1971)
Metropolis (Fritz Lang, 1927)
Modrý samet (r. David Lynch; 1986)
Muž s kinoaparátem (r. Dziga Vertov; 1929)
Nanuk, člověk primitivní (r. Robert J. Flaherty; 1922)
Nebe nad Berlínem (Wim Wenders, 1987)
Největší přání (Jan Špáta, 1964)
Občan Kane (r. Orson Welles; 1941)
Oběť (Andrej Tarkovskij, 1986)
Obchod na korze (Ján Kadár a Elmar Klos, 1965)
Ostře sledované vlaky (Jiří Menzel, 1966)
Pianistka (Michael Haneke, 2001)
Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984)
Popel a démant (r. Andrzej Wajda; 1958)
Prolomit vlny (Lars von Trier, 1996)
Prorok (Jacques Audiard, 2009)
Psycho (r. Alfred Hitchcock; 1960)
Rašomon (r. Akira Kurosawa; 1950)
Romance pro křídlovku (Otakar Vávra, 1966)
Saulův syn (László Nemes, 2015)
Sedmá pečeť (r. Ingmar Bergman; 1957)
Sběrné surovosti (Juraj Herz, 1965)
Silnice (r. Federico Fellini; 1954)
Spalovač mrtvol (Juraj Herz, 1968)
Triumf vůle (r. Leni Riefenstahl; 1935)
Ucho (Karel Kachyňa, 1970)
U konce s dechem (r. Jean-Luc Godard; 1960)
Underground (Emir Kusturica, 1992)
Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008)
Vojtěch, řečený sirotek (Zdeněk Tyc, 1989)
Vše o mé matce (Pedro Almodóvar, 1999)
Všichni dobří rodáci (Vojtěch Jasný, 1968)
Zabitá neděle (Drahomíra Vihanová, 1969)
Zločin jménem Katyň (Petra Všelichová, 2006)
Zloději kol (r. Vittorio De Sica; 1948)
Zvětšenina (r. Michelangelo Antonioni; 1966)
a další snímky filmového kánonu - Teaching methods
- seminars, class discussions, film screenings
- Assessment methods (in Czech)
- písemná analýza 2 vybraných snímků
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTAVTBP72