ARTKSPBP54 Technology of traditional a new media

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Arnošt Holan (lecturer)
MgA. Arnošt Holan (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Arnošt Holan
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Mon 6. 10. 14:45–17:10 ATEL, Mon 20. 10. 14:45–17:10 ATEL, Mon 10. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 8. 12. 14:45–17:10 ATEL
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTKSPBP54/A: Mon 6. 10. 17:15–19:40 ATEL, Mon 20. 10. 17:15–19:40 ATEL, Mon 10. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 8. 12. 17:15–19:40 ATEL, A. Holan
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Syllabus (in Czech)
1. Vědecké objevy k vzniku filmu 2. Vznik fotografie 3. Kinematograf bratří Lumièrů 4. Vznik zvukového filmu 5. Vznik barevného filmu 6. Vznik televize a televizního vysílání 7. Filmové kamery 8. Záznamová média 9. Promítací technika 10. Filmová laboratoř 11. Digitální média 12. Moderní příslušenství a konektivita 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
Literature
    required literature
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983.
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.
  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.
    recommended literature
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.
  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha 1981.
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.
  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007.
  • KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
  • ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.
  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn – New York: Wallflower Press, 2005.
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2025/ARTKSPBP54