ARTKSPBP54 Technology of traditional a new media

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Arnošt Holan (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Arnošt Holan
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Mon 7. 10. 14:45–17:10 ATEL, Mon 4. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 25. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 9. 12. 14:45–17:10 ATEL
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTKSPBP54/A: Mon 7. 10. 17:15–19:40 ATEL, Mon 4. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 25. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 9. 12. 17:15–19:40 ATEL, M. Horsáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vědecké objevy k vzniku filmu 2. Vznik fotografie 3. Kinematograf bratří Lumièrů 4. Vznik zvukového filmu 5. Vznik barevného filmu 6. Vznik televize a televizního vysílání 7. Filmové kamery 8. Záznamová média 9. Promítací technika 10. Filmová laboratoř 11. Digitální média 12. Moderní příslušenství a konektivita 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
Literature
    required literature
  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.
  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983.
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.
    recommended literature
  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn – New York: Wallflower Press, 2005.
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
  • ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha 1981.
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.
  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007.
  • KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP54