FPF:HZCCDDRP03 Historiography and methodology - Course Information
HZCCDDRP03 Historiography and methodology
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 25 credit(s). Type of Completion: dzk.
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: Bc. Eva Jakubcová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History with the focus on Czech and Czechoslovak history (programme FPF, HZCCDdr) (2)
- Course objectives
- The course verifies the knowledge of historiography with regard to the specialization of the doctoral student and his ability to think about the issues of Czech and Czechoslovak history on a theoretical level. The exam consists of a pair of questions, one of which focuses on the history of historiography, the other on methodological and theoretical issues of historical science. The doctoral student is guided to reflect on currently applied methodological approaches, theories and concepts in relation to the period and topic of the dissertation. In addition to Czech and Bohemian theoretical and methodological literature, the course also focuses on theories and concepts currently used in world historiography.
- Learning outcomes
- The student will be able to: -summarize the basic developmental tendencies of Czech historiography -orientation in methodological issues
- Syllabus
- Selected basic study literature General historiographical and methodological titles 1. Berger, S. – Feldner, H. – Passmore, K. Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno 2016.
- 2. Čornej, P. Historici, historiografie a dějepis. Praha 2016.
- 3. Lužný, D. – Váně, J. Koncept kolektivní paměti – základní východiska a závěry, Historický časopis 65, 2017, s. 577-590.
- 4. Nodl, M. Mikrohistorie a historická antropologie, Dějiny - teorie - kritika 1, 2004, s. 237-252.
- 5. Rogge, J. (ed.) Cultural History in Europe. Institutions – Themes – Perspectives. Bielefeld 2011.
- 6. Skálová, B. Diskurzivní analýza jako metoda zkoumání historické reality. In: Vybrané metodologické problémy mezinárodních teritoriálních studií, Praha 2011 s. 55-66.
- 7. Stočes, J. Prosopografie – od nadšení ke skepsi a zpět, Český časopis historický 110, 2012, s. 765-775.
- 8. Storchová, L. – Horský, J. a kol. Paralely, průsečíky, mimoběžky. Teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století. Ústí nad Labem 2009.
- 9. Šmidrkal, V. Historická komaparace a její alternativy. In: Skálová, B. a kol. Vybrané metodologické problémy mezinárodních teritoriálních studií, Praha 2011 s. 79-96.
- 10. Völkel, M. Geschichtsschreibung. Eine Einführung in globaler Perspektive. Köln 2006.
- Middle Ages and early modern period
- 1. Antonín, R. Model středoevropského typu středověkého státu jako interpretační problém české a polské medievistiky, Historia Slavorum Occidentis 1, 2011, s. 65-76.
- 2. Burns, J. H. (ed.) The Cambridge History of Medieval Political Thought c. 350 – c. 1450. Cambridge 2008.
- 3. Čapský, M. Polská medievistika na české (moravské a slezské) půdě uplynulého desetiletí, Historia Slavorum Occidentis 1, 2011, s. 77-84.
- 4. Dülmen, R. v. Die Entdeckung des Individuums. 1500–1800. Frankfurt am Main 2002.
- 5. Kühtreiber T. – Schichta, G. (eds.) Kontinuitäten, Umbrüche, Zäsuren. Die Konstruktion von Epochen in Mittelalter und früher Neuzeit in interdisziplinärer Sichtung. Heidelberg 2016.
- 6. Moraw, P. – Schieffer, R. (eds.) Die deutschsprachige Mediävistik im 20. Jahrhundert. Ostfildern 2005.
- 7. Nejedlý, M. O nových směrech medievistického bádání ve Francii, o zdrojích francouzské inspirace a o každoroční proměně výkladních skříní, Mediaevalia Historica Bohemica 13, 2010, s. 109-165.
- 8. Neuhaus, H. Die Frühe Neuzeit als Epoche. München 2009.
- 9. Nodl, M. Středověk v nás. Praha 2015.
- 10. Peters, J. „Postmodernes“ Mittelalter: Über neue Möglichkeiten, alte Texte zu lesen, Bohemia. Zeitschrift für Geschichte und Kultur der böhmischen Länder 37, 1996, s. 381-390.
- Modern history
- 1. Hanzal, J. Cesty české historiografie 1945-1989. Praha 1999.
- 2. Hlavačka, M. – Raška, J. (eds.) Symboly doby. Historické eseje. Praha 2019, s. 293–301.
- 3. Hrubý, K. Cesty komunistickou diktaturou. Kritické studie a eseje. Praha 2018.
- 4. Hrubý, K. O všedním životě v „socialismu“. Jaká byla komunistická diktatura? Dějiny – teorie – kritika 11, č. 2 (2014), s. 269-292.
- 5. Jiroušek, B. a kol. Proměny diskursu české marxistické historiografie. České Budějovice 2008.
- 6. Jiroušek, B. Jaroslav Goll. Role historika v české společnosti. České Budějovie 2006.
- 7. Nodl, M. Možné přístupy ke studiu dějin české historické vědy v letech 1945-2000, Soudobé dějiny 8, 2001, s. 9-22.
- 8. Jaeger, F. – Rüsen, J. Geschichte des Historismus. München 1992.
- 9. Řepa, M. (ed.) 19. století v nás. Modely, instituce a reprezentace, které přetrvaly. Praha 2008.
- 10. Sommer, V. Angažované dějepisectví. Stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem, 1950–1970. Praha 2011.
- History of countries (Landesgeschichte) and history of regions
- 1. Cetwiński, M. Historia i politika. Teoria i praktyka mediewistyki na przykładzie badań dziejów Śląska. Kraków 2008.
- 2. Červená, R. – Dvořák, T. – Vyskočil, A. (eds.) Jak psát dějiny velkých měst? Brno 2016.
- 3. Freitag, W. et al. Handbuch Landesgeschichte. Berlin – Boston 2018.
- 4. Hartmann, P. C. Landes- und Regionalgeschichte in Europa in Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft, Blätter für deutsche Landesgeschichte 148, 2012, s. 277-286.
- 5. Hibordian, S. (ed.) Methoden und Wege der Landesgeschichte. Ostfildern 2015.
- After consultation with the supervisor, approximately ten to fifteen titles of historiographical-methodological literature of domestic and foreign provenance will be assigned for self-study. Literature is assigned with regard to the topic and chronological scope of the dissertation. During the oral exam, there is a discussion of the study literature. The exam consists of one question on methodology and one question on historiography.
- Teaching methods
- Self-study, individual consultations
- Assessment methods
- Oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: ISP.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/HZCCDDRP03