UBKKBK0016 Reading and reading literacy

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem výuky je seznámení s koncepty čtenáře od nejstarších dob po současnost; seznámit studenty s konceptem čtenáře jako nutné složky v procesu literární komunikace; seznámit studenty s konceptem čtenářské gramotnosti jako základní dovednosti profese knihovníka a informačního pracovníka a v neposlední řadě seznámit studenty s průvodci průzkumů čtenářů a čtení v ČR pod vedením prof. J. Trávníčka (2007, 2010, 2013).
Syllabus (in Czech)
  • Osnova (tematické bloky): 1. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie čtenář, čtenářství a čtenářská gramotnost. Četba aktivní a pasivní. 2. Čtenář a čtení v antice a středověku; 3. Čtenář a čtení v novověku a v období romantismu; 4. Přehled konceptů čtenáře a čtení ve 20. století (kostnická, buffalská a birminghamská škola); 5. Postmoderní čtenáři a čtení ve 21. století – autor jako čtenář, čtenář jako autor (strukturalistické a poststrukturalistické přístupy); 6. Čtenář a význam literárního díla; 7. Četba jako vyšší lidská potřeba – motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost a typologie čtenáře; 8. Zakázané čtení, cenzura a bibliokaust; 9. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – proč je dělat a jak je dělat?; 10. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení, kupování, půjčování; 11. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – co čteme?; 12. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení a internet, čtenářská socializace; 13. Diskuse, metareflexe, opakování.
Literature
    required literature
  • JACKO, T. Autor a čtenář jako představy: koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Praha: Togga, 2014. 203 s. ISBN 978-80-7476-045-7.
  • MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2012, 480 s. ISBN 978-80-7294-231-2.
  • MANGUEL, A. Cestovatel, věž a červ: Čtenář jako metafora. Brno: Host, 2016, 147 s. ISBN 978-80-7491-568-0.
  • BÁEZ, F. Obecné dějiny ničení knih. Brno: Host, 2013, 597 s. ISBN 978-80-7294-697-6.
    recommended literature
  • TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1.
  • TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-80-7294-515-3.
  • TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host, 2014, 190 s. ISBN 978-80-7491-256-6.
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005, 218 s. ISBN 80-86903-09-5.
  • ECO, U. Lector in fabula: Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010, 290 s. ISBN 978-80-200-1828-1.
  • BOLLMANN, S. Ženy a knihy: Vášeň s následky. Brno: Host, 2015, 349 s. ISBN 978-80-7491-410-2.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, analýza, kritická reflexe, diskuze.
Assessment methods (in Czech)
Vypracování dvou krátkých (pracovních) textů během semestru, čtenářská biografie. Ústní rozprava z probrané látky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Zp před Zk
Information on the extent and intensity of the course: 8 hod/sem.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/UBKKBK0016