FPF:UHVM0037 Management in Museology - Course Information
UHVM0037 Management in Museology
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2009
- Extent and Intensity
- 3/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Miloš Zapletal, Dr. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Miloš Zapletal, Dr.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History and Museology (programme FPF, M7105 HiVe)
- History - Museology (programme FPF, N7105 HiVe)
- Course objectives (in Czech)
- Posluchač získá znalosti v oblasti aplikace systémového přístupu v managementu kulturních institucí, získá základní znalosti v oblasti marketingu muzea a aplikaci manažerských technik v muzejní praxi.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Vymezení pojmu management. Vymezení pojmu manažer (řídící a vůdčí role). Management kultury v České republice.
2. Vývoj teorií a modely managementu. Škola vědeckého průmyslového řízení. Škola lidských vztahů. Škola správního řízení. Škola byrokratického řízení. Management kultury v České republice. Současné manažerské přístupy. Procesní přístupy. Psychologicko - sociální přístupy. Systémové přístupy. Kvantitativní přístupy. Empirické přístupy.
3. Systémový přístup v managementu. Model operačního managementu. Procesní činnosti v managementu (plánování, organizování, výběr a rozmístění spolupracovníků, vedení, kontrola). Manažerské funkce (sekvenční a paralelní) a role. Systémový přístup v managementu v muzejnictví.
4. Marketing ziskových a neziskových organizací. Bostonský diagram. Marketing kulturních organizací v ČR.
5. Analýza marketingu muzea. Definování portofolia muzea. Portofoliová analýza marketingu hypotetického muzea. Rozvoj finančních zdrojů. Vstupné a cenová politika. Komerční činnost a služby. Sponzorování. Kluby.
6. Marketingový výzkum muzejního publika. Typy výzkumů muzejního publika. Techniky a nástroje pro získávání informací. Anketní šetření. Osobní rozhovory. Skupinové rozhovory. Pozorování a sledování. Studium dokumentů. Testování a hodnocení expozic.
7. Příprava a realizace výzkumu muzejního publika. Analýza problému a specifikace cílů výzkumu. Povedení sběru a vyhodnocení sekundárních dat. Návrh výzkumného plánu. Příprava a zkoušení výzkumných nástrojů a technik. Sběr dat. Zpracování a analýza získaných údajů. Příprava finální zprávy.
8. Vyhodnocení výzkumu publika a návštěvníků muzea. Vyhodnocení informací získaných dotazníkovým šetřením. Základní termíny manažerské statistiky. Histogram. Hodnocení náhodnosti výběru. Využití popisné (manažerské) statistiky k vyhodnocení návštěvnosti muzea.
9. Plánování v muzeu. Management a vůdcovství. Vztah organizace a zřizovatele. Krátkodobé a dlouhodobé plány. Plánování výstav. Využití síťové analýzy (metoda kritické cesty) v plánování výstav. Příprava strategického plánu. Vize a strategické cíle.
10. Metody pro měření výkonu muzea. Evaluace. Výkonnostní indikátory. Standardy.
11. Management procesu dokumentace muzejních sbírek. Muzejní dokumentační systémy. Optimalizace procesu zavádění automatizovaného systému dokumentace sbírek (vlastnosti, projektování a volba informačního systému pro dokumentaci muzejních sbírek). Systém DEMUS.
12. Organizování a charakteristika organizačních struktur. Typy organizačních struktur (liniová, funkcionální, liniově štábní, maticová, projektová). Optimální organizační struktury v muzeu.
- 1.Vymezení pojmu management. Vymezení pojmu manažer (řídící a vůdčí role). Management kultury v České republice.
- Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2009/UHVM0037