UBK10154 Projection - Sound Film

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2010
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Bergmannová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Bergmannová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základní orientace v hodnotách uměleckého díla, kterým je film. Analýza konkrétních filmových děl světové kinematografie období let 1930-1945. Posluchači se soustředí na rozbor a použití výrazových prostředků filmu a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití. Během projekcí jednotlivých děl se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce. Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář navazuje na přednášku z dějin světové kinematografie a prostřednictví filmových projekcí a následných diskuzí seznámí studenty s výraznými díly světového filmu období let 1930-1945.

    Filmové projekce budou doplněny o následnou diskusi o filmu a jeho vzniku v kontextu režisérovy tvorby, případně v rámci vývoje národní kinematografie. Cílem diskuze nad filmy je zdůraznit přínos snímku a inspiraci pro nastupující filmaře.
    Nástup zvukové éry, rozvoj žánrových snímků, barevný film, režisérské osobnosti
    1. Hollywoodského pojetí žánru: tvorba studia Universal, R.K.O: Dr. Jekyll a Mr. Hyde, Dracula 1931.
    2. Osobnost Orsona Wellese a Občan Kane.
    3. Vrah mezi námi a osobnost Fritze Langa.
    4. Tvorba Michale Powella a Emericha Pressburgera: Červené střevíčky.
    5. Film noir jako kritika společenské morálky: Maltézský sokol.
    6. Modrý anděl a fenomén Sternberg + Marlene Ditrich.
    7. Charles Chaplin: Moderní doba.
    8. Poetika absurdní komiky a bratři Marxové: Kachní polévka.
    9. Společensko-politický thriller a Henri George Clouzot: Havran.
Literature
    required literature
  • ARISTARCO, G.:. Dějiny filmových teorií. Praha: Orbis, 1968. info
  • Bunuel, L.:. Do posledního dechu. Praha: Mladá fronta, 1987. info
  • Plazewski, J.:. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967. info
  • MONACO, J.:. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
  • BAZIN, A.:. Co je to film? Praha: ČFÚ, 1979. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2010/UBK10154