UBKKT004 Organising public Libraries 2

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu KT003 Organizace veřejných knihoven komunitního typu 1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednášky navazují na studijní předmět Organizace knihoven komunitního typu 1 a soustředí se na problematiku komunitních projektů. Na úlohy veřejných knihoven: zprostředkovat přístup k informacím, nabízet příležitost k celoživotnímu vzdělávání, zprostředkovat přístup k informačním technologiím, redukovat úroveň informační negramotnosti, chránit kulturní identitu. Vzhledem k postupující globalizaci světa je nutno, aby etnika v různých regionech Evropy postupně nezanikala a neztrácela identitu, a proto nabývá na důležitosti spolupráce veřejných knihoven s dalšími kulturními institucemi na místní či regionální úrovni a užší kontakt s podnikatelskými komunitami v obci či regionu. Veřejná knihovna by se měla stát "obývákem" místní komunity a otevřít prostory všem. Veřejné knihovny mají silné informační zázemí, které se dá využít při koncepci celoživotního učení. Veřejné knihovny komunitního typu nabízí příjemné a vlídné prostředí, znalost místa a lidí, finanční, místní a časovou dostupnost, spolupráci s místními organizacemi a jsou ochotné pomáhat. Svým komunitním rozměrem podporují zdravý patriotismus. Prohlubují vztah k místu, rozvíjí zvyky a tradice, podílejí se na pořádání různých oslav a místních slavností. Integrují všechny skupiny obyvatelstva, zejména skupiny ohrožené sociálním vyloučením. Každá knihovna působí v jiném prostředí, mezi jinými lidmi, s jinými problémy a potřebami. Studenti by se měli naučit identifikovat tyto problémy a potřeby a dokázat je řešit, implementovat do činnosti knihovny. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK. Seminář Studenti se naučí objevovat potřeby a zdroje komunity tak, aby dokázali vytvořit z knihoven informační uzel místní komunity. Seminář je určen na analýzu veřejného knihovnictví v souvislosti s tvorbou komunitních projektů. Na analýzu legislativy a řízení veřejných knihoven komunitního typu. Během semináře studenti zpracují v týmech komunitní projekt.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu
    1. Týmy, jejich tvorba a řízení
    2. Vývojové fáze týmu
    3. Konflikty v týmu
    4. Efektivnost týmové práce v knihovnách
    5. Grantování jako proces
    6. Grantová politika pro oblast kultury
    7. Problematika komunitních projektů - proces projektování
    8. Příprava vlastního komunitního projektu
    9. Prezentace a obhajoba vlastního komunitního projektu
Literature
    required literature
  • GLEG, Brian, BIRCH, Paul. Teamwork : budování týmu a zvedání jeho výkonu : 70 her a cvičení pro překonání bariér mezi lidmi, pro zvýšení energie, pro změnu myšlení týmu. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-670-5. info
  • BAKEŠOVÁ, M. ; KOUDELKA, F. Management a marketing distančního vzdělávání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. info
  • BROŽEK, V. Základní řídicí dokumenty v duchu ISO 9000:2000 : mapy procesů, organizační řád, podpisový řád, popisy pracovních míst : sborník přednášek. Praha : Český komitét pro vědecké řízení, 2001. ISBN 80-02-01418-9. info
  • BOČKOVÁ, V. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0155-X. info
  • BAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
  • DOLANSKÝ, V. ; MĚKOTA, V. ; NĚMEC, V. Projektový management. Praha : Grada Publishing, 1996. info
    recommended literature
  • HURYTOVÁ, I. . Grantování: proces přidělování nadačních příspěvků. Brno : Doplněk, 2001. info
  • FOBEROVÁ, L. ; KONESZOVÁ, B. Výzkumné metody v knihovnictví. Knihovnický zpravodaj Vysočiny. [online]. 2007, roč. 7, č. 1 [cit. 2007-04-21]. Dostupný na World Wide Web:. URL info
  • CHVALOVSKÝ, V. Řízení projektů aneb překážkový běh na dlouhou trať. Praha: Aspi, 2005. ISBN 80-7357-085-8. info
  • GARDNER, John W. Budování komunit. Praha : Nadace VIA, 1999. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Test
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2009, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2010/UBKKT004