UBKKA150 Bibliotherapy

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jiřina Kudelová (lecturer)
Mgr. Jiřina Kudelová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jiřina Kudelová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je přiblížení a definování biblioterapie jako jedné z metod psychoterapie a pojmů souvisejících; seznámení s předpoklady zavádění, použití, účinky a cíli biblioterapie. Dalším cílem je praktické vyhledávání vhodné literatury pro jednotlivé oblasti uplatňování biblioterapie s ohledem na druh literatury a věkové kategorie uživatelů.
Syllabus (in Czech)
  • TEORIE
    - definice BT
    - začlenění BT do psychoterapie a termíny související
    - historie a vývoj BT

    TEORIE
    - pojetí BT
    - typy BT
    - druhy a dělení BT
    - funkce literatury v BT
    - použití, účinky a cíle BT
    - předpoklady zavádění BT
    - osobnost terapeuta
    - typy literatury pro BT
    - projekty BT u nás
    - BT projekty v zahraničí
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - vyhledat články o BT v zahraničních EIZ dostupných na FPF
    - prezentace jednoho přeloženého článku v PowerPoint
    - prezentace jednoho BT projektu v PowerPoint
    - diskuse k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    TEORIE
    - jednotlivé oblasti využití BT
    ? psychické poruchy ? neurózy ? úzkostná neuróza, fobická neuróza, nutkavá (obsedantní) neuróza, hysterie a deprese
    - psychózy ? schizofrenie, poruchy příjmu potravy, paranoia, demence
    - psychopatie
    - nemoci - onkologická onemocnění, AIDS
    - postižení ? tělesné ? zrakové, sluchové, řečové, poruchy hybnosti
    - mentální ? Downův syndrom, autismus, dětská mozková obrna, epilepsie apod.
    - závislosti ? alkoholismus, drogy, gamblerství
    - mezilidské vztahy ? partnerské vztahy
    - rodina
    - mezigenerační problémy
    - násilí
    - sociální problémy ? nezaměstnanost
    - menšiny
    - náhradní rodinná péče
    - stárnutí, umírání, smrt
    - cílové skupiny ? děti
    - dospívající
    - dospělí
    - senioři
    - typy literatury ? populárně naučná
    - beletrie
    - poezie
    - vlastní tvorba
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)

    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
Literature
    required literature
  • MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha, 2007. info
  • Vášová, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. (Základy psychologie a pedagogiky čtenáře.). Praha, 1987. info
    recommended literature
  • DANĚK, K. Biblioterapie, nostalgie a Vysočina : koncept přednášky pro soustředění pracovníků lékařských knihoven Jihomoravského kraje ve Žďáře nad Sázavou v říjnu 1987. Nové Město na Moravě, 1987. info
Teaching methods
Lecturing
Internship
Skills demonstration
Assessment methods
Grade
Test
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Příprava na zkoušku40
Semestrální práce30
Účast na výuce24
Summary94
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKA150