UBKKB051 Services of Libraries and Information Services

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Marie Šedá (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Marie Šedá
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Podmínkou získání zápočtu je úspěšné vykonání zápočtového testu a aktivní účast na cvičeních. Uspěje-li student u zápočtového testu, získá automaticky zápočet. Neuspěje-li student, má nárok na jeden opravný zápočtový test. Testy jsou zaměřeny na problematiku služeb.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět má za cíl seznámit posluchače s uspokojováním informačních a kulturních potřeb občanů. Probírány jsou: informační potřeba, informační šumy, bariéry, průzkumy informačních potřeb, metody zjišťování informačních potřeb, typologie knihovnických a informačních služeb, legislativa, MMVS, MVS, statistika ve veřejných knihovnách a její využívání při tvorbě koncepce služeb. Služby dodávání dokumentů (DDS) atd. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova přednášek
    1. Terminologie
    1.1. Definice a pojetí informačních služeb
    1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
    1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
    2. Informační potřeby
    2.1. Druhy informačních potřeb
    2.2. Informační šumy
    2.3. Informační bariéry
    3. Zjišťování informačních potřeb
    3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
    3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
    4. Typologie informačních služeb knihoven
    4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
    4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
    4.3. Rešeršní služby
    4.4. Konzultační služby
    4.5. Studijně rozborová činnost
    4.6. Ediční a grafické služby
    4.7. Reprografické služby
    5. Komerční informační služby
    5.1. Informační služby pro podnikatele
    5.2. Informační služby databázových center
    5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
    6. Public relations
    6.1. Definice, výklad pojmu
    6.2. Složky public relations
    6.3. Aplikace zásad PR
    Cvičení
    1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
    2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
Literature
    required literature
  • 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
  • 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
    recommended literature
  • VOSOBA, P. Dokonalé služby : co chtějí zákazníci. Praha, 2004. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKB051