UCJAP012 Introduction to pedagogy

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty s rámcovým aparátem pedagogiky - objasnění základních pojmů, objasnění předmětu pedagogiky, její struktury - členění na výchovnou a vzdělávací oblast, vztah k pomocným vědním disciplinám, objasnění hlavních objektů - žáka a vychovatele, objasnění výchovných a vzdělávacích principů se kterými pedagogika pracuje, apod.); organizace výchovy a vzdělávání; základní školské dokumenty. . 1. Základní pedagogické pojmy. 2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností. 3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení. 4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání. 5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky. 6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku. 7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání. 8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty. 9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování. 10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání. 11. Kompetence žáka a učitele. 12. Soudobý školský zákon v ČR. SEMINÁŘ Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat a procvičovat. V seminářích bude využit integrovaný přístup, tedy propojení znalostí psychologických, filozofických, sociologických, etických Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena řízená diskuse o aktuálních otázkách pedagogiky, o výchovných situacích apod. 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok. 2. Školská soustava České republiky. 3. Osobnost žáka/studenta. 4. Osobnost učitele, profesní dráhy učitelů. 5. Klima třídy, klima školy. 6. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority. 7. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku). 8. Metodologie pedagogiky. 9. Vybrané alternativní školy. 10. Problematika volného času současné mládeže.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Základní pedagogické pojmy.
    2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností.
    3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení.
    4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání.
    5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky.
    6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku.
    7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání.
    8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty.
    9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování.
    10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání.
    11. Kompetence žáka a učitele.
    12. Soudobý školský zákon v ČR.

    SEMINÁŘ
    1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok.
    2. Školská soustava České republiky.
    3. Osobnost žáka/studenta.
    4. Osobnost učitele, profesní dráhy učitelů.
    5. Klima třídy, klima školy.
    6. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority.
    7. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku).
    8. Metodologie pedagogiky.
    9. Vybrané alternativní školy.
    10. Problematika volného času současné mládeže.
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5. info
    recommended literature
  • PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: Karolinum, 1994. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., aj. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. 1. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2005. ISBN 80-70-80-573-0. info
  • GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D, URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UCJAP012