FPF:UBKTN061 Film history II - Course Information
UBKTN061 Film history II
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Novosad
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Oba dva semestry cyklu Základů dějin světové kinematografie jsou završeny zkouškou, ve které je student tázán na jedno základní téma, druhé doplňující, jednu osobnost význačného filmového tvůrce a na jeden film ze seznamu základních děl světové kinematografie.
Předpoklady pro zdárné absolvování zkoušky a zápočtu:
1) znalost přednášené látky
2) přečtení doporučené literatury
3) zhlédnutí vybraných filmů
4) součástí klasifikace je také docházka
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual Creation (programme FPF, N8203 DrUm)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve dvou semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
- Syllabus (in Czech)
- 15/ Umělecký film a idea autorství
Teorie autorství a pojem umělecký film. Charakteristika a analýza děl režisérů do roku 1970: Luis Bu?uel, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Robert Bresson, Jacques Tati, Akira Kurosawa, P. P. Pasolini, Luchino Visconti.
16/ Éra Nového Hollywoodu
Krize filmového průmyslu, Nový Hollywood, autorský a žánrový koncept amerického filmu, nejvýznamnější tvůrci a producentské osobnosti, vývoj amerických Majors a nejvýznamnější mediální koncerny v Hollywoodu, americký nezávislý film.
17/ Nové vlny a Nový film v západní Evropě 60. a 70. let
Nový italský film, hnutí free cinema ve Velké Británii, francouzská nová vlna a cinema verité, skupina oberhausenského manifestu a nový německý film. Politické témata německého, italského, francouzského a britského filmu 70. let. Situace v kinematografii skandinávských zemí.
18/ Kinematografie východní Evropy v 60. až 80. letech
Politické okolnosti vývoje kinematografie v tzv. východním bloku 60. a 70. let, témata a důležité osobnosti sovětského filmu 60. a 70. let, jugoslávský "novi film", významní tvůrci maďarského filmu generace 60. let, polská škola a polský film morálního neklidu, vliv politických reforem druhé poloviny 80. let na východoevropskou kinematografii.
19/ Kinematografie Latinské Ameriky od 60. let
Politický film, kubánský revoluční film, teorie třetího filmu. Indigenistický proud (Bolívie, Mexiko). Argentina: třetí film. Nový chilský film. Politické diaspory (Chile, Kuba, Brazílie, Argentina). Film a magický realismus.
20/ Dokumentární a politický film po roce 1960
Technologický vývoj a novátorské postupy, sociální dokumenty, free cinema, francouzské autorské dokumentární filmy, etnografický dokument/vizuální antropologie, direct cinema/cinéma vérité (kanadská produkce), politicky angažovaný film pod vlivem událostí konce 60. let, dokufikce, významní tvůrci stojící mimo skupinové proudy dokumentárního filmu.
21/ Asijská kinematografie od 80. let do současnosti
Japonská nová vlna, žánrová určenost čínských filmů v období kulturní revoluce, produkční význam Bollywoodu, příklady uměleckého rozvoje národních asijských kinematografií, formální a tematická specifika, nejvýznamnější tvůrci asijské kinematografie posledních desetiletí.
22/ Trendy evropské kinematografie posledních dekád
Vliv televize na umělecký rozvoj západoevropského filmu 70. a 80. let, budování evropského filmového trhu, tzv. "celoevropský film" a význam filmových festivalů, nástup žen-režisérek, cesty evropského uměleckého filmu, postmoderní film, Dogma 95, významné osobnosti evropského filmu.
23/ Americký film posledních dekád
Klíčové trendy, významná díla a filmařské osobnosti kinematografie USA, rozmach žánrových snímků, adaptace komiksů, boom nezávislé tvorby a nezávislí filmoví tvůrci.
- 15/ Umělecký film a idea autorství
- Literature
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2018/UBKTN061