FPF:UBKKN300 Theoretical Fundations of Libr - Course Information
UBKKN300 Theoretical Fundations of Librarianship
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
- Guaranteed by
- Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Syllabus (in Czech)
- Charakterizujte vznik a vývojové etapy informační vědy, její cíle a možnosti. Srovnejte předmět informační vědy s předmětem informatiky (resp. s matematicko-statistickým pojetím informace). Uveďte základní východiska a rozdíly. Charakterizujte základní kvantitativní metody v informační vědě (bibliometrie, infometrie, scientometrie).
Charakterizujte různá pojetí informace v rámci informační vědy a filosofie informace (informace v abiotických a biotických systémech, sociokulturní informace, informace jako psychofyziologický jev a proces). Evoluční ontologie jako diagnostika a východisko z globální ekologické krize jako krize informační.
Charakterizujte roli informační vědy v informační společnosti. Popište vztah informatizace k vědění, moci, zdraví, výchově a komunikaci. Charakterizujte předmět sociální informatiky. Uveďte základní podstatu koncepcí virtuální a rozšířené reality.
Popište základní komunikační model v systému vědy - charakterizujte základní pojmy (signál, informace, informační zdroj, informační kanál, informační šum); uveďte vlastnosti odborných a vědeckých informací; srovnejte formální a neformální kanály v oblasti jejich šíření.
Charakterizujte základní etické přístupy (deskriptivní vs. normativní) a koncepce (hédonismus, egoismus, utilitarismus, deontologii) ve vztahu k předmětu informační etiky.
Charakterizujte informační etiku, její vznik, stručný historický vývoj, cíle, možnosti a omezení. Uveďte na konkrétních příkladech základní mikro- a makroetické problémy.
Charakterizujte základní etické kodexy (např. kodex ALA, zásady chování v infosféře podle L. Floridiho, zásady netikety, Kodex etiky českých knihovníků) a uveďte jejich cíle, možnosti i slabá místa.
Charakterizujte etické aspekty chování při práci se současnými informačními technologiemi (např. problém plagiátorství, ochrana duševního vlastnictví, kyberšikana, kyberstalking, flame wars, šíření spamu a hoaxů atp.).
Dějiny knihy - vývoj písma v Evropě do novověku, druhy a typy písma, jejich charakteristika; psací látky a potřeby; kniha ve starověku a středověku; knižní vazba; charakteristika rukopisných knih; výzdoba rukopisů; nejvýznamnější skriptoria v českých zemích.
Vynález knihtisku a jeho šíření v Evropě - předchůdci knihtisku, inkunábule; nejstarší čeští tiskaři a vydavatelé; rozvoj knižní kultury a knihoven v českých zemích a v Evropě v době renesance a humanismu.
Produkce tiskáren v českých zemích - tiskárna jednoty bratrské; Bible kralická; soukromé a institucionální tiskárny 16. - 18. století; knižní kultura v době českého národního obrození; V. M. Kramerius; Národní muzeum v Praze; Matice česká; specifické tisky.
Dějiny knihoven a knihovnictví v českých zemích - vznik, vývoj a poslání veřejných půjčoven a knihoven od konce 18. a v 19. století; vývoj knihovnictví v letech 1918-1938 a Zákon o veřejných knihovnách obecních z roku 1919. Základní tendence vývoje veřejného knihovnictví po roce 1945.
- Charakterizujte vznik a vývojové etapy informační vědy, její cíle a možnosti. Srovnejte předmět informační vědy s předmětem informatiky (resp. s matematicko-statistickým pojetím informace). Uveďte základní východiska a rozdíly. Charakterizujte základní kvantitativní metody v informační vědě (bibliometrie, infometrie, scientometrie).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2020/UBKKN300