UBKKDBP018 Culture of Scening and Scenic Culture

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2022
Extent and Intensity
1/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (lecturer)
Ing. Mgr. Denisa Vostrá, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Mgr. Denisa Vostrá, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Thu 24. 2. 10:35–12:10 D1, Thu 3. 3. 10:35–12:10 D1, Thu 24. 3. 10:35–12:10 D1, Thu 7. 4. 10:35–12:10 D1, Thu 14. 4. 10:35–12:10 D1, Thu 5. 5. 10:35–12:10 D1
  • Timetable of Seminar Groups:
UBKKDBP018/A: Thu 24. 2. 12:15–15:30 D1, Thu 3. 3. 12:15–15:30 D1, Thu 24. 3. 12:15–15:30 D1, Thu 7. 4. 12:15–15:30 D1, Thu 14. 4. 12:15–15:30 D1, Thu 5. 5. 12:15–15:30 D1, J. Cindlerová, D. Vostrá
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Divadlo, herectví, performativita: všechny tyto a příbuzné fenomény a s nimi související pojmy a problémy, které se vyskytují v praxi i v teorii, při studiu i při výkonu příslušných profesí nejsou oddělitelné, tj. ani náležitě pochopitelné a zvládnutelné bez jejich základu a východiska: tento základ a východisko představuje scénování, které se uplatňuje – a lze potažmo i zkoumat – na jeho antropologické, sociologické, estetické i uměnovědné úrovni. Náplní a cílem předmětu je zkoumání lidského scénování v širším kontextu včetně okcidentálně-orientální komparace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky: kulturní dramaturgie aneb scénologie
  • 2. Scénování není jen divadlo
  • 3. Vývoj technických médií
  • 4. Masová výroba zboží
  • 5. Od zjevného ke skrytému aneb proč je naše doba dobou všeobecné scénovanosti
  • 6. Proměna scénování a proměna vnímání
  • 7. Scénologie prostoru
  • 8. Scénologie chování
  • 9. Scénologie postavy
  • 10. Scénologie slova
  • 11. Scénologie zážitku: od rituálu k eventu
  • 12. Západní versus orientální pohled na některé složky scénologie
  • 13. Shrnutí problematiky a jejích klíčových otázek formou reflexe studentů
  • Povinná literatura: LIPUS, R. Scénologie Ostravy, Praha 2006. VOSTRÁ, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha 2015. VOSTRÝ, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie), Praha 2012. VOJTĚCHOVSKÝ, M. – VOSTRÝ, J. Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008. Doporučená literatura: GAJDOŠ, J. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, Praha 2010. VALENTA, J. Scénologie každodenního chování, Praha 2011. VOSTRÝ, J. / SÍLOVÁ Z. Je dnes ještě možné herecké umění? (Příspěvek ke scénologii herectví), Praha 2009.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, seminář.
Assessment methods (in Czech)
Účast na seminářích (75 %). Aktivní přístup. Zapojení do projektů vznikajících v rámci semináře. Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru. Písemné zpracování některého z klíčových témat semináře.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2022/UBKKDBP018