UBK00032 Literature and Film 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2008
Extent and Intensity
2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Pavla Bergmannová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Literatura a film zahrnují jak oblast tvoření a sdělování věcného (publicistika, popularizace, věda), tak i tvorbu uměleckou. Literatura film v klasifikaci umění. Základní výrazové prostředky filmu.
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy:
    1. Specifičnost filmu ve vztahu k ostatním druhům umění, vztah literatury a filmu, druhy a žánry literatury a filmu (4 hod.)
    Vymezení pojmů, kinematografie, film - umění syntetické, vztah k ostatním druhům umění, vztah literatury a filmu. Literární druhy (lyrika, epika, drama) a literární žánry, druhy filmu (podle původu, účelu a určení, technického způsobu realizace, formátu, metráže, diváckého určení, určení stavby a funkce, typu realizace, hodnotící hledisko) a žánry filmu (lyrický, epický, dramatický, hraný - podle stylu, tématu, času děje).
    2. Adaptace, česká literatura a film (4 hod.)
    Adaptace literárního díla, konkretizace, historie filmových adaptací ve světovém filmu, přehled filmových adaptací literárních děl české kinematografie.
    3. Filmová řeč - vyjadřovací prostředky filmu, filmový obraz (4 hod.)
    Vymezení pojmů, filmová řeč, základní výrazové prostředky filmu, obraz, záběr, druhy záběrů, kompozice záběru, pohyby kamery.
    4. Filmová řeč - filmový střih, zvuk ve filmu, filmový čas (4 hod.)
    Základní typy střihu, elipsa, zvuková skladba, obrazově zvukový synchron, kontrapunkt, hudba ve filmu. Filmová interpunkce, spojování sekvencí. Filmový čas, kondenzace, prodloužení, časové skoky, zastavení času, reálný čas, retrospektivy.
    5. Filmový prostor, herec ve filmu (4 hod.)
    Konkrétní, abstraktní prostor, autenticita prostoru. Typy filmového herectví, profesionální, neprofesionální herec, vývoj filmového herectví, současné herectví, herec jako spoluautor postavy.
    6. Zásady vyprávění ve filmu a v literatuře, stylistické formy, konstrukce vyprávěcích rovin, fikce a abstrakce ve filmu a literatuře (4 hod.)
    Téma, fabule, syžet, dialogy, formy vyprávění, lineární a nelineární vyprávění, vypravěč, autorská perspektiva, autorské komentáře, reflexivní pasáže. Stupňování, opakování, alegorie, refrén, elipsa, litotes, antiteze, metonymie, synekdocha, eufemismus, metafora, symbol, vyprávění přímé, nepřímé, polopřímé. Fikce, sen, představa, abstrakce.
    Doporučené filmy:
    ? a pátý jezdec je strach (Z. Brynych)
    Adelheid (F. Vláčil)
    Balada pro banditu (V. Sís)
    Daleká cesta (A. Radok)
    Dekameron (P. P. Pasolini)
    Démanty noci (J. Němec)
    Flirt se slečnou Stříbrnou (V. Gajer)
    Hanele (K. Kachyňa)
    Helimadoe (J. Jireš)
    Intimní osvětlení (I. Passer)
    Já, truchlivý bůh (A. Kachlík)
    Kladivo na čarodějnice (O. Vávra)
    Konec starých časů (J. Menzel)
    Krakatit (O. Vávra)
    Krvavý román (J. Brabec)
    Krysař (J. Barta)
    Kuře melancholik (J. Brabec)
    Kytice (F. A. Brabec)
    Limonádový Joe (O. Lipský)
    Máj (F. A. Brabec)
    Marketa Lazarová (F. Vláčil)
    Měsíc nad řekou (V. Krška)
    Návrat idiota (S. Gedeon)
    Nikdo se nebude smát (H. Bočan)
    Noc na Karlštejně (Z. Podskalský)
    Obchod na korze (J. Kadár, E. Klos)
    Ostře sledované vlaky (J. Menzel)
    Páni kluci (V. Plívová-Šimková)
    Pension pro svobodné pány (J. Krejčík)
    Perličky na dně (J. Menzel, J. Němec, E. Schorm, V. Chytilová, J. Jireš, I. Passer, J. Herz)
    Petrolejové lampy (J. Herz)
    Popel a démant (A. Wajda)
    Příběhy obyčejného šílenství (P. Zelenka)
    Případ pro začínajícího kata (P. Juráček)
    Romance pro křídlovku (O. Vávra)
    Romeo, Julie a tma (J. Weiss)
    Rozmarné léto (J. Menzel)
    Sedmikrásky (V. Chytilová)
    Skřivánci na niti (J. Menzel)
    Smrt si říká Engelchen (J. Kadár, E. Klos)
    Smrt v Benátkách (L. Visconti)
    Solaris (A. Tarkovskij)
    Sophiina volba (A. J. Pakula)
    Spalovač mrtvol (J. Herz)
    Srpnová neděle (O. Vávra)
    Transport z ráje (Z. Brynych)
    Údolí včel (F. Vláčil)
    Valmont (M. F
Literature
    required literature
  • NOVÁK, R. Adaptace literárního díla a jeho didaktické využití. Ostrava, 2003. info
  • BERNARD, J. Jazyk kinematografie, komunikace. Praha, 1995. info
  • DRVOTA, M. Základní složky filmu. Praha, 1994. info
  • BARAN, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Winter 2007, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2008/UBK00032