FPF:UBK10025 Animation of Culture - Course Information
UBK10025 Animation of Culture
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2008
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Cultural dramaturgy with the focus on theatre (programme FPF, B8203 DrUm)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je vnést do českého univerzitního vzdělávacího kontextu nový model šíření kultury - kulturní práce. Tento model , který je od 60. let úspěšně aplikován v řadě evropských zemí, přináší alternativní možnosti kreativní práce s hmotnou i duchovní kulturou. Předmět má studenty motivovat k přemýšlení o sobě, vlastní tvorbě, smyslu umění pro kultivaci člověka.
- Syllabus (in Czech)
- Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.
1. Animace kultury (Etymologie a sémantická analýza pojmu animace. Geneze animace kultury. Kontexty vzniku animace kultury v Polsku. Animace kultury v Evropě. Postmoderní situace a animace kultury)
2. Struktura animace (Animace kultury. Společensko-kulturní animace)
3. Kdo je to animátor kultury (Předpoklady a kompetence animátorů. Vzdělávání animátorů kultury. Interdiscilinárnost, otevřenost, kreativita animátorské činnosti)
4. Akční pole animátorů kultury v praxi (Animace a volný čas. Animace k kontextu vzdělávání)
5. Animace kultury v českém kontextu (Vymezení pojmů kulturní práce, osvěta, šíření kultury, animace kultury. Současný stav animace kultury v České republice)
6. Vybraná témata z psychologie (Úvod do psychologie. Psychologie umělecké tvorby. Vnímání uměleckého díla. Komunikace uměním a budování významu)
- Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.
- Literature
- required literature
- SIOSTRZONEK, J.:. Animace kultury (polské inspirace). Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2008. info
- Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2008/UBK10025